    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: alimenty - pytanie
    Date: Wed, 28 Sep 2005 17:29:25 +0200
    Sender: l...@p...onet.pl@gprs5.orange.pl

    SzerszeN napisał(a):

    > przy okazji jeszcze zapytam, czy istnieje jakas mozliwosc unikniecia
    > potncjalnego placenia alimentow na takiego rodzica?

    Nie ma sposobu, który by zabezpieczał w 100% przed taką sytuacją.

    > czy np zgloszenie doniesienia na policje o grozbach karalnych ze strony
    > ojca pod adresem corki, moze byc pomocne w przyszlosci przy okazji
    > takiej rozprawy o alimenty

    Przeszukałem przed chwilą KRiO w części dotyczącej obowiązku
    alimentacyjnego. Obowiązek alimentacji dzieci wobec rodziców może zajść
    tylko wtedy, jeśli rodzic(e) znajdą się w niedostatku. Nie znalazłem
    paragrafu, który by umożliwił dzieciom uchylić się od tego obowiązku,
    nawet jak rodzic zachowuje się w nieprawidłowy sposób w stosunku do
    dziecka.

    Jedyne co mi teraz przychodzi na myśl to art. 5 kc "Nie można czynić
    ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym
    przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia społecznego. Takie
    działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie
    prawa i nie korzysta z ochrony."

    Niemniej jednak radzę nie martwić się na zapas :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz