    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: alimenty - prosba o pomoc
    Date: Tue, 24 Oct 2006 21:24:32 +0200

    Przemysław Płaskowicki napisał(a):

    > Na pewno? A jakby zmniejszyły się możliwości zarobkowe alimentującego?

    Nie bardzo rozumiem.
    Jeśli przesłanką zasadności powództwa o alimenty jest niedostatek
    uprawnionego i jeśli on nie znajduje się w niedostatku to nic nie musze
    płacić.
    W takim wypadku jeśli skończył sie niedostatek uprawnionego i
    jednocześnie zmniejszyły sie moje możliwości to występuje do sadu nie o
    zmniejszenie wysokości alimentów (bo przecież wcale ich nie musze
    płacić, w żadnej wysokości), tylko o ustalenie że obowiązek
    alimentacyjny wygasł.

    > art. 60 § 2 krio mówi, że małżonek wyłącznie winny obowiązany jest
    > przyczyniać się w odpowiednim zakresie do zaspokajania
    > usprawiedliwionych potrzeb małżonka niewinnego -- nic nie ma o
    > "utrzymywaniu mniej więcej takiego samego poziomu życia".

    A co niby znaczy " istotne pogorszenie sytuacji materialnej małżonka "
    - mniej więcej to ze były małżonek ma prawo do takiego samego poziomu
    życia jak przed rozwodem.

    > Czy duże mieszkanie kobiety samotnej jest jej usprawiedliwioną potrzebą? (Pewnie
    > są jakieś orzeczenia na to...)

    To jest akurat rzecz względna. Duże mieszkanie jest usprawiedliwioną
    potrzebą, gdyby przed rozwodem kobieta mieszkała w dużym mieszkaniu.

    1998.05.07 wyrok SN III CKN 186/98

    Przesłanką rozszerzonego obowiązku alimentacyjnego małżonka ponoszącego
    wyłączną winę rozkładu pożycia jest ustalenie, że rozwód pociąga za sobą
    istotne pogorszenie sytuacji materialnej małżonka niewinnego, nie mające
    jednak cech niedostatku. Ocena, czy nastąpiło takie pogorszenie, zależy
    od porównania sytuacji, w jakiej niewinny małżonek znalazł się wskutek
    orzeczenia rozwodu, z sytuacją, w jakiej znajdowałby się, gdyby rozwodu
    nie orzeczono i gdyby pożycie małżonków funkcjonowało prawidłowo.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam