  • Data: 2004-06-19 16:57:22
    Temat: Re: akt bezradnosci i prosba o pomoc!!!
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Michal Bien wyskrobał(a):
    > Chwileczke, nie za bardzo na niego wsiedliscie i jedziecie jak na
    > lysej kobyle? Jakby nie patrzec w PL prawie karnym mamy materialna a nie
    > formalna definicje przestepstwa - por. art 1 par 2 KK.

    Definicja przestępstwa w polskim prawie karnym zawiera zarówno element
    formalny (czyn kryminalnie bezprawny) jak i materialny (społeczna
    szkodliwość).

    > W opisanym
    > przypadku trudno mi wyszukac dobro prawnie chronione, ktore ucierpialoby
    > wskutek opisanej sytuacji.

    Dobrem tym będzie bezpieczeństwo w komunikacji.

    > Rowerzysta jadacy [z rozsadna predkoscia po nie
    > zatloczonym chodniku - domyslam sie ze tak bylo jesli mial 1,19 promila
    > i bylo to nieopodal jego bloku] stanowi zagrozenienie chyba tylko dla
    > swojego zdrowia. Gdyby jechal pijany jak bela ulica to co innego. Co
    > prawda definacja drogi z prawa o ruchu drogowym zawiera tez chodnik, ale
    > patrz wyzej.

    KK mówi wyraźnie: kto prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym - znamiona
    przestępstwa zostały wyczerpane. Może kiedyś ustawodawca wprowadzi kontratyp
    w postaci "jazdy 100 metrów od bloku" albo "po polnej, nieuczęszczanej
    drodze". Na dzień dzisiejszy to jest przestępstwo - sorry Winnetou :)

    --
    Bartek Gliniecki