    From: nadir <n...@h...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: a w Sejmie sie dzieje
    Date: Fri, 15 Dec 2023 09:30:35 +0100

    > Na podobieństwa społecznych, kulturowych, religijnych.

    No to takiej symetrii nie ma i nie będzie. Tam jest więcej żydów, a u
    nas katolików, ich wiara uznaje wszystkie inne za gorsze/niegodnie, a
    katolicka nakazuje miłować każdego. No to w Sejmie miłują, choć nie
    wszystkich i nie równo.

    > Plus pewnie
    > obaj nie wiemy, jakie sa w tym Knesecie obyczaje.

    Wiemy.
    https://www.newsweek.pl/swiat/polityka/ustawa-o-ipn-
    izrael-uzna-polske-za-panstwo-negujace-holokaust/l7r
    tbvy
    https://dorzeczy.pl/kraj/54388/skandaliczny-wpis-czl
    onka-knessetu.html

    > To nie wynika wprost z liczb, bardziej z tego co napisałem
    > wczesniej. Sam napisałeś niżej, ze to państwo wyznaniowe - co przez
    > to rozumiesz?

    To jest cytat z ich "konstytucji".
    "POKŁADAJĄC WIARĘ WE *WSZECHMOCNYM*, SKŁADAMY NASZE PODPISY NA
    NINIEJSZEJ PROKLAMACJI PODCZAS OBECNEGO POSIEDZENIA TYMCZASOWEJ RADY
    PAŃSTWA NA ZIEMI OJCZYSTEJ, W MIEŚCIE TEL-AVIV, W PRZEDDZIEŃ SZABATU, W
    DNIU 5 IJAR ROKU 5708 (14 MAJA 1948 ROKU)"
    Nie wiem jak Ty, ale ja tu widzę odwołanie do boga.

    > Sprawia mi ból bo to nie powinno być miejsce na jakies znaki
    > religijne. Nie służą one niczemu pozytywnemu.

    Póki co nasz Sejm jeszcze inkwizycji nie ogłosił, więc nie jest tak źle.

    > Są tylko polityczną manifestacją braku neutralności.

    Braku neutralności kogo? Obecność krzyża w Sejmie lub jego brak nie
    sprawi, że nagle posłowie/politycy przestaną robić umizgi do Kościoła
    czy katolików.

    > Od razu pojawia się pytanie, jeśli
    > krzyz to dlaczego nie gwiazda Dawida i nie pólksięzyć i stado innych
    > mniej popularnych.

    Może dlatego, że w Polsce jednak jest najwięcej katolików. I co by nie
    powiedzieć to jednak przyjęcie chrztu przez Mieszka I uznaje się za
    zaczątek państwa polskiego, i kolejne RP, a nawet PRL, są kontynuacją
    tego państwa. Ale to takie luźne rozważania.
    I jeszcze jedno, zajrzyj do roty ślubowania posła, żołnierza, stażnika
    straży marszałkowskiej, tam wszędzie na końcu jest odwołanie do boga,
    oczywiście dobrowolne, ale jednak.
    Więc może Polska jest państwem wyznaniowym, tylko my o tym nie wiemy?

    > Wszystkie to chyba nie, choć faktycznie nawet i lewica ewoluuje w
    > takim kierunku.

    Lewica to już sama nie wie, w którym kierunku ewoluuje, przy czym PiS,
    to też bardziej lewica niż prawica, a że na dużą cześć owieczek działa
    krzyż, choinka, opłatek, to politycy to wykorzystują.

    > Tu nie chodzi(łoby) o jakieś mapowanie struktury religijnej
    > społeczeństwa Polski a o praktyczną stronę. Ktos ma potrzebę/wymóg
    > religijny pomodlić się, niech sobie to uskutecznia w jakimś
    > dedykowanym pomieszczeniu (jesli jest taka możliwość).

    Dla tych, którzy mają faktycznie potrzebę modlenia się nie jest
    potrzebny krzyż czy półksiężyc na ścianie.

    > Na wielu lotniskach w różnych krajach są np. pokoje modlitewne.
    > Nie ma powodu
    > aby takich rzeczy nie było bo nie mają one wpływu na neutralność
    > światopoglądową konkretnego miejsca.

    Lotniska to inna bajka, to są obiekty pod usługi komercyjne, więc robi
    się wszystko żeby zadowolić klienta. Na jednym jest kaplica, na innym
    sklep bezcłowy, na jeszcze innym plac zabaw dla dzieci.

    > Zalezy, czy jest ona manifestacją strikte religijną czy wynika z
    > pewnej kultury.

    Tylko że kultura wynika z religii, a religia z kultury, to są bardzo ze
    sobą powiązane "byty".

    > Zalezy czy takie działanie jest próbą wymuszenia
    > czegoś na innych. MZ ta menora jest jak choinka i nie przymusza do
    > jakiś religijnych zachowań.

    Owszem menora i choinka do niczego nie przymuszają, ale osoby które je
    wnoszą/stawiają robią to w jakimś konkretnym celu. To jest bardziej
    manifestacja czegoś niż przymuszanie. Coś jak tatuaż czy graffiti.

    Skoro w Sejmie jest krzyż, jest kaplica i jest choinka, to znaczy że są
    tam jacyś katolicy. A skoro ktoś chce menorę czy nawet synagogę w
    Sejmie, to pytanie powinno być inne - czy w Sejmie są żydzi?
    Jeżeli są, to OK, tylko dlaczego się z tym ukrywają?