    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: a w Sejmie sie dzieje
    Date: Fri, 15 Dec 2023 00:14:46 GMT

    On 2023-12-14, nadir <n...@h...org> wrote:

    > A na czym by miała polegać ta symetria?

    Na podobieństwa społecznych, kulturowych, religijnych. Plus pewnie
    obaj nie wiemy, jakie sa w tym Knesecie obyczaje.

    > Chrześcijan w Izraelu jest około 2%, ilu żydów jest w Polsce, to tak do
    > końca nie wiemy, ale przyjmijmy że też 2%, a nawet 3%. Czy to
    > wystarczająca symetria.

    To nie wynika wprost z liczb, bardziej z tego co napisałem
    wczesniej. Sam napisałeś niżej, ze to państwo wyznaniowe - co przez
    to rozumiesz?

    > Tego nie wiemy, wiemy jedynie że Izrael jest państwem wyznaniowym, z
    > jedną słuszną religią, i konkurencji nie promują.

    > Dlaczego przykre, sprawia Ci to jakiś ból? Mnie to dosłownie wisi.

    Sprawia mi ból bo to nie powinno być miejsce na jakies znaki
    religijne. Nie służą one niczemu pozytywnemu. Są tylko polityczną
    manifestacją braku neutralności. Od razu pojawia się pytanie, jeśli
    krzyz to dlaczego nie gwiazda Dawida i nie pólksięzyć i stado innych
    mniej popularnych.

    > Z tym, że kapitał robią wszystkie frakcje, więc wszyscy są zadowoleni i
    > krzyż jeszcze długo z nami pozostanie.

    Wszystkie to chyba nie, choć faktycznie nawet i lewica ewoluuje w
    takim kierunku.

    > Brak symetrii? Różne źródła podają, że liczba wyznawców judaizmu oraz
    > islamu jest w Polsce mniej więcej równa i kształtuje się na poziomie
    > 20-40tys. Więc zanim postanie w pokój modlitewny/meczet, to mogą
    > posłowie zacząć od świętowania Ramadanu. Miesiąc postu by im nie
    > zaszkodziło.

    Tu nie chodzi(łoby) o jakieś mapowanie struktury religijnej
    społeczeństwa Polski a o praktyczną stronę. Ktos ma potrzebę/wymóg
    religijny pomodlić się, niech sobie to uskutecznia w jakimś
    dedykowanym pomieszczeniu (jesli jest taka możliwość). Na wielu
    lotniskach w różnych krajach są np. pokoje modlitewne. Nie ma powodu
    aby takich rzeczy nie było bo nie mają one wpływu na neutralność
    światopoglądową konkretnego miejsca.

    > A menora na środku głównego korytarza?

    Zalezy, czy jest ona manifestacją strikte religijną czy wynika z
    pewnej kultury. Zalezy czy takie działanie jest próbą wymuszenia
    czegoś na innych. MZ ta menora jest jak choinka i nie przymusza do
    jakiś religijnych zachowań.

    --
    Marcin