    From: " b" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zniesienie współwłasności działki
    Date: Thu, 15 Sep 2005 09:49:09 +0000 (UTC)

    Kazimierz Kotowicz <k...@p...tp.pl> napisał(a):

    > Witam
    > Przeczytaj dokładnie treść wyjściowego pytania cytuję -jest sobie działka
    > nie rolna o pow. 0.44 ha itd napisaną przez pytającego.
    > To co może mieć wójt do działki nie rolnej, ??

    Zgadza się. Pyająca tak napisała, jednakowoż moje doświadczenie (pracuje w
    obrocie nieruchomościami ponad 10 lat) mówi mi zupełnie coś innego - to w
    istocie jest działka rolna, tyle że na dzień dzisiejszy nie uzytkowana
    rolniczo.
    Pytająca jak napisała złożyła podanie do wójta o podział. Domyślam sie, że to
    w istocie niefortunne stwierdzenie - faktycznie złożyła wniosek /podanie/ o
    zaopiniowanie projektu podziału i wydanie najpierw postanowienia, a potem
    decyzji zatwierdzającej podział. Ponieważ jest to wójt (nie burmistrz ani
    prezydent miasta) domyślam się, że nieruchomość położona jest w ternach
    wiejskich lub podmiejskich. W 99% przypadkó jeśli jest plan zagospodarowania
    przestrzennego takie działki są przeznaczone "pod budownictwo zagrodowe z
    dopuszczeniem mieszkaniowego" i domyślam się że taka jest ta nieruchomość.
    Zwrot "budownictwo zagrodowe" decyduje o rolnym charakterze nieruchomości,
    choć nie stanowi ona gospodarstwa rolnego ani nie podlega przepisom o podatku
    rolnym. Przy braku planu zagospodarowania przestrzennego decydującym o
    przeznaczeniu nieruchomości jest wypis z rejestru gruntów - i stawiam dolary
    przeciw orzechom, że przy działce 0,44ha znajdzie się w wypisie
    oznaczenie "R" czy też "BR" co przesądza o charakterze rolnym (por. ustawa o
    ustroju rolnym). Nie ma żadnego znaczenia sposób wykorzystania nieruchomości
    liczy się to co jest na papierze.
    W moim przekonaniu jest to więc nieruchomość rolna i jej podział podlega
    odpowiednim regulacjom.
    W praktyce raz tylko na terenach wiejskich widziałem coś o przeznaczeniu nie
    rolniczym - była to część podmiejskiej strefy przemysłowej.

    > Od kiedy to wójt ma uprawnienia notariusza bądź Sądu ?
    > PRZY ZNIESIENIU WSPÓŁWŁASNOŚCI NIERUCHOMOŚCI.
    > Od kiedy to decyzją można znosić współwłasność nieruchomości prywatnej i
    nie
    > tylko .

    Nie zrozumiałeś mnie. Wójt nie decyduje o sposobie zniesienia współwłąsności
    w sensie co komu ma przypadać -
    Wójt wydaje decyzję zatwierdzającą podział. Jeśli strony chcą sobie
    wydzielić działki jak im tam sie podoba, a Wójt nie zatwierdzi takiego
    podziału to co wtedy? Jak zniosą współwłasność?
    Albo zatwierdzi warunkowo - np. dopuści podział z ustanowieniem odpowiednich
    służebności gruntowych, a strony akuret tego chcą uniknąć (np. są skłócone i
    nie chcą aby ktoś mógł przejeżdżać czy przechodzić przez nieruchomości).
    I tylko w tym zakresie wójt ma wpływ na zniesienie współwłasności. Jednakowoż
    jest on znaczny i czasami decydujący o sposobie zniesienia współwłasności, bo
    dopuszczalny podział nieruchomości może mieć się nijak do życzeń stron. De
    facto więc od zatwierdzenia podziału zależy zniesienie współwłąsności, bo
    spokojnie mogę sobie wyobrazić sytuację gdy wójt odmawia podziału tej
    nieruchomości na trzy działki, ale pozytywnie zaopiniuje podział na dwie po
    0,22 ha. Jeśli zniesienie współwłąsności ma być "sprawiedliwe" przestaje w
    takim wypadku wchodzić wariant podziału w naturze bez spłat.

    > Podaj [przepisy na których się opierasz ?
    > Jest to zniesienie współwłasności nieruchomości, a więc obowiązuje
    > szczególna forma

    Co do tego nie ma sporu - ja zresztą opisuję sytuację, gdy strony chcą znieść
    współwłasność notarialnie i się dogadały między sobą.
    Bo w przypadku sądowego zniesienia to Sąd zdecyduje o sposobie - nie strony.
    I nierzadko zdarza się, że postanowienie w tym przedmiocie nie jest
    zadawalające dla stron.

    pozdr.