    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zerwanie umowy
    Date: Thu, 25 Dec 2008 09:32:55 +0100

    On Sun, 21 Dec 2008, leh wrote:

    [...z kolei komus...]

    [1]

    [...]
    > Kolego ...dzięki ale ...................... wszystko z tego nie rozumiem

    Niemożliwe!

    > więć pytam
    >
    > czy w związku z tym :
    > -mogę uważać umowe za zerwaną przez drugą stronę czyli GTS Energis ?

    A co niejasnego jest w cytacie [1] wyżej?
    - wypowiedzieli umowę? (nie)
    - wypowiedziałeś umowę? (nie)
    - jest świadczona? (tak)

    ...no to na jakiej podstawie uznać że jest "zerwana"?

    > -olać wysłana fakturę i czekac aż prześle mi ta firma co ja mam z nią umowe
    > czyli GTS ?

    To było w innym poście, i trzeba czytać powoli i ostrożnie: IMVHO
    oczywiście! Faktura jest do kitu i można ją zignorować.
    ALE...
    Ale żeby sobie ktoś nie pomyślał.
    Zupełnie co innego, czy trzeba *zapłacić za usługę*!
    Oczywiście zapłacić trzeba.
    Bo obowiązek zapłaty wynika ze *świadczenia usługi*, a nie z tego, czy
    ktoś przysłał fakturę (chyba, że w umowie jest wyraźny zapis, że "zapłata
    po otrzymaniu prawidłowej faktury").

    Mówiąc inaczej: IMHO można w przestawionym stanie, *zakładając* że opis
    był dobry, zmusić Energis do przyznania się do realizacji *swojego*
    zobowiązania. Nie można odmówić zapłaty (bo *o ile umowa nie stanowi
    inaczej* fakt niewystawienia f-ry nie jest powodem niepłacenia - w KC
    nie ma przepisu "z braku faktury można nie płacić"!).

    Również fakt że obcy podmiot przesyła fakturę na daną usługę nie uprawnia
    do niczego wobec zobowiązanego - popatrz na to tak: prąd pewnie od kogoś
    kupujesz.
    A ja wezmę i poślę Ci fakturę. Za prąd. Bezpodstawną i nieprawidłową
    (bo przecież nie ja mam z Tobą umowę).
    I co, uznasz że tamta umowa się rozwiązała lub że możesz za prąd nie
    zapłacić (swojemu dostawcy z którym masz umowę), bo ktoś inny posłał f-rę?
    :)

    Dochodzi pytanie czy Twój opis stanu początkowego był dobry...
    Popatrz tak: w cytacie wyżej nie wyłapałeś oczywistej odpowiedzi
    na jedno ze swoich pytań. Skąd mamy wiedzieć, jakie były "haki"
    w Twojej umowie z Energis, których *również* mogłeś nie wyłapać?
    A nuż był tam małymi literami zawarty zapis o zgodzie na przelanie
    długu na inną firmę holdingu (albo jakoś podobnie).
    Wtedy (jeśli z gory w umowie się zgodziłeś) nie da się IMVHO zrobic
    nic.

    Pomijam już to, że (z opisu wynika) iż i tak nie da się zrobić tego
    na czym Ci zależy (uznać, że Energis wypowiedział umowę).

    pzdr, Gotfryd