    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zaszyfrowany dysk, podanie hasla
    Date: Thu, 28 Sep 2006 22:43:54 +0200

    On Thu, 28 Sep 2006, Cezar wrote:

    > No ja tam nie wiem, nie znam sie na tym. Ale tak na logike to raczej nie
    > jest szyfrowana cala zawartosc dysku - bo to wymagaloby mase czasu,

    Wymaga.
    Wygląda to tak że kopiowanie na szyfrowany dysk jest wolniejsze lub
    dużo wolniejsze :)

    > przeliczenia setek gigabajtow, mocy obliczenioych

    Tak. Rozłożonych w czasie przez cały czas korzystania z dysku.

    > i w praktyce bylo by to niewygodne

    W praktyce jest BARDZO wygodne :)

    1. Zakładasz dysk wirtualny - w zbiorze (!) albo zajmujący całą partycję
    2. "Formatujesz". Jak ma być dobrze to oznacza zapisanie zaszyfrowaną
    treścią całego dysku, masz wolne do jutra a komp grzeje w nocy ;),
    w rozwiązaniu badziewniejszym dysk "sam się zapisze" w miarę
    wykorzystywania - tyle że będzie wiadomo *ile* danych było wolnych
    (a tym samym dedukcja ile jest zapisanych)
    3. na bieżąco driver virtualnego dysku szyfruje i odszyfrowuje.

    Dopóki nie poda się hasła - dysku nie ma, bo OS nie jest w stanie
    przeczytać NIC. Ani nagłówków, ani katalogów, ani danych.

    Nie mogę pojąć jak to się działo (dzieje?) że są afery w tej postaci
    że jakiś poseł albo minister wynosi poufne dane i kradną mu notebooka
    *razem z danymi*.

    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=szyfrowanie+dysk
    +OR+dysku&num=100
    :)
    Osobiście polecam CrossCrypt (bazujący na FileDisk) oraz FreeOTFE
    z darmowych, jest jeszcze gruby stos "płatnych" (z naprawdę sporym
    wyborem cen :)) oraz rozwiązaniami wspieranymi sprzętowo.

    pzdr, Gotfryd