  • Data: 2007-05-23 10:56:50
    Temat: Re: Zastrzec zdjecie - kwestia ochrony praw autorskich
    Od: "AD" <a...@z...zigzag.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Robert Osowiecki" <r...@r...art.pl> napisał w wiadomości
    news:f3155n$nlk$1@opal.futuro.pl...
> [...]
    World

    > Ha... Utwór nie musi być "wybitnym dziełem", żeby być chroniony...
    ciach
    > Może ta opinia była formułowana, kiedy obowiązywała jeszcze wcześniejsza
    > ustawa? Czy tam znajdowało się sformułowanie "niezależnie od wartości"?

    Opinia jest swiezutka sprzed 1,5 miesiaca :)
    Biegly uznal, ze w warunkach, w ktorych byl robiony reportaz z imprezy
    (pradopodobnie sytuacja zblizona do tej z gazetki...)
    KAZDY mogl zrobic podobne zdjecie, kazdy otrzymal by podobny rezultat pracy.
    Oczywiscie roznily by sie te zdjeca kadrem czy wielkoscia, ale tu biegly
    uznal ze styl, maniera czy technika robienia
    zdjecia nie podlega ochronie prawnej... :)
    Generalnie biegly uznal, ze jest to charakter "odtworczy" rzeczywistosci, a
    nie "tworczy" jak zaklada p.a wiec "zwykla"
    fotografia reportazowa nie podlega ochronie prawnoautorskiej.
    Oczywiscie prokuratura, ktora prowadzila ta sprawe skierowala ja do
    umorzenia bazujac na tej wlasnie opinii.

    No i stad pytanie o podstawy prawne do obalenia takiej tezy, bo ze jest
    bledna nie mam watpliwosci, a na pewno
    moze sie przydac osobom, ktorych fotografie zostaly wykorzystane bez
    wymaganej. zgody autora.

    Andrzej