    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zamówienie w firmie handlowo-usługowej
    Date: Tue, 28 Oct 2003 19:28:57 +0100

    Użytkownik "Andy" <a...@r...USUNTO.com> napisał w wiadomości
    news:ygsnb.37670$OG.113@news.chello.at...

    Odstąpienie od umowy - art. 491 kc. Musisz im jednak dać dodatkowy termin -
    szkoda, że tyle czekałeś- -trzeba to zrobic pierwszego dnia zwłokim, żeby
    potem miec mocny argument. Termin ma byc "odpowiedni" - ja myślę, że góra
    tydzień. Możesz tez spróbować art. 492 i odstąpić bez dawania terminu. Jest
    to troszke bardziej ryzykowne no i nie ma waloru "przyspieszenia" dłużnika,
    jeśłi jednak te okna chcesz mieć.

    > 1. firma musi oddać zaliczkę.

    Ktos tu prezentował pogląd, że zaliczke traktuje się jak kodeksowy zadatek,
    Nie jestem przekonany do końca, ale brzmi to logicznie. W takim wypadku mają
    Ci zwrócić dwukrotność zaliczki ( patrz art. 394 kc).

    > 2. należy mi się zadośćuczynienie (Nie będę miał okien zamontowanych przed
    > zimą)

    Odszkodowanie - art. 471 kc i inne. Musisz jednak udowodnić jakąś szkodę -
    nie ma u nas amerykańskiej konstrukcji odszkodowania karnego. Szkodą może
    być np. wyższy rachunek za ogrzewanie. Nawet jeśli jest to 10 zł to jużożesz
    dochodzić, a jak masz to dobrze udokumentowane, to Ty dostaniesz 10 zł +
    odsetki ;-) a Misio będzie musiał beknąć ileś tam set, a jak weźmiesz
    adwokata, to i tysięcy złotych. Może pójdzie na ugodę? :-)

    Jeśli jednak uznasz, że chcesz te okna, to możesz żądać odsetek za zwłokę -
    w wysokości ustawowej. W każdym wypadku zwłoki będzie też zobowiązany
    naprawić szkodę- czyli chocby wspomniane wyższe koszty ogrzewania.

    > 3.telefony do firmy będą oznaczały ,że upominałem się o wykonanie usługi.

    Właściwie to powinny wystarczyć, choć praktyką jest wysyłanie tego typu pism
    (szczególnie w przypadku art. 491) w formie pisemnej. Polecony jest bardzo
    dobry, ale trwa długo. Kurier jest drogi. Mozna nawet iśc osobiści i nagrac
    rozmowę na kamerę ;-) Telefon mam niestety nikła wartosć dowodowa w sądzie.

    Depi.