    From: Paweł Sakowski <p...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zameldowanie dziecka
    Date: Thu, 05 Oct 2006 22:00:42 +0200

    Herman napisał:

    > Przysługuje? raczej MOŻE otrzymać obywatelstwo.

    Przysługuje. Dla przykładu, dziecko dwojga obywateli polskich staje się
    z mocy ustawy obywatelem polskim w chwili urodzenia -- nawet gdyby oboje
    rodzice byli temu przeciwni.

    > Tak... Hmmm jak by to wytłumaczyć, w URiC powiedzieli że według ich praktyki
    > dziecko jest wpisywane w dokumenty matki, do ojca wpisują w szeczególnych
    > przypadkach(brak matki),

    Ich praktyka nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa.
    Podejrzewam, że po prostu 99% przypadków z jakimi się spotykają to albo
    małżeństwo, w którym przynajmniej jedna strona jest Polakiem (czyli
    przypadek bezproblemowy), albo małżeństwa dwóch uchodźców, którzy
    wspólnie wyjechali z tego samego kraju (czyli rodzicom w zasadzie
    wszystko jedno, gdzie dziecko będzie wpisane). A urzędnicy mają to do
    siebie, że w nietypowych przypadkach się gubią.

    W ustawie nie ma zapisu, że uchodźca nie może uzyskać statusu uchodźcy
    dla swojego dziecka, jeśli jest mężczyzną. Zresztą byłby to rażący
    przypadek dyskryminacji ze względu na płeć. Więc zamiast komplikować
    żonie kontakty z ojczyzną, proponowałbym po prostu złożyć wniosek (o
    wpisanie dziecka do dokumentu, przyznanie mu statusu uchodźcy, czy jak
    to się nazywa) i czekać na decyzję. Nie widzę podstaw, żeby URiC
    odmówił.