  • Data: 2007-07-17 11:29:00
    Temat: Re: Zaliczka przy ustnej umowie zamiany
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "EagleEye" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:6378.00000086.46976d53@newsgate.onet.pl...
    > Witajcie!
    >
    > Mam zagwostkę.
    >
    > Postanowiłem zamienić swój samochód na motocykl. Znalazłem okazję.
    > Właściciel
    > moto powiedział jednak, że muszę mu wpłacić 1500zł różnicy (ponieważ
    > uznał, że
    > jego sprzęt był idealny, a mój nie). Wpłaciłem przelewem (mam dowód) z
    > tytułem
    > "Zaliczka".
    >
    > Po przyjeździe na miejsce okazało się, że sprzęt nie jest idealny. Mówiąc
    > wprost bałbym się nim wyjechać na drogę.

> [...]

    witam!

    proponuję wystąpić z tym do sądu; skoro płatności dokonałeś na przelew, to
    masz dowód tego w postaci wyciągu z rachunku swego, a jeśli brak, to wystąp
    do swego banku; następnie złóż pozew do sądu o zapłatę 1.500,00zł w
    ustawowymi odsetkami od dnia po tym dniu, w którym nie doszło do
    transkacji - chodzi mi o ten dzień w którym przyjechałeś do niego i obaj
    stwierdziliście, że z powodu wad obu pojazdów nie dokonujecie finalizacji
    umowy zamiany; wówczas rozchodzicie się uznając, że nie ma wina po
    którejkolwiek ze stron i wówczas następuje zwrot danej kwoty w jej
    nominalnej wysokości; zatem ten człowiek, z którym chciałeś się zamienić,
    jest ci winien 1500zł i to bez dwóch zdań
    a co do obowiązku zachowania formy pisemnej - takiego obowiązku nie ma,
    wyłącznie dla wlasnej potrzeby, w szczególności jeżeli są takie problemy,
    jak te co opisujesz i gdy chcesz udowodnić to przed sądem; jednakże sąd może
    w sporze z przedsiębiorcą powołać dowód z przesłuchania stron czy z innego
    dokumentu lub nawet z zenań świadków, jeżeli tego żąda w procesie konsument;
    zwyczajnie więc załączasz do pozwu wyciąg z rachunku a dodatkowo powołujesz
    siebie i zeznajesz że te pieniądze przelałeś jako różnicę wartości pojazdów
    które miałby być przedmiotem umowy zamiany do której zawarcia z przyczyn
    obiektywnych nie doszło; najlepiej jak wpisałeś w przelewie, że 1500 jest
    tytułem zaliczki lub zadatku na poczet przyszłej umowy - jest wtedy ślad nie
    tylko zamiaru zawarcia umowy, ale i fakt wpłacenia na poczet przyszłej
    transkacji określonej kwoty, którą dochodzisz
    pozew kierujesz do sądu grodzkiego miejsca wykonania umowy, koszty -
    30,00zł; pozew piszesz na formularzu - dostępny na stronie ministerstwa
    sprawiedliwości lub w sądzie na biurze podawczym

    podstawa prawna - art.74 paragraf 2kc, art.394kc

    powodzenia

    pzdr
    krzysiek