  • Data: 2020-10-05 11:50:50
    Temat: Re: Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > OK! Czyli jest przepis szczególny. Jakbyś jeszcze napisał gdzie, to bym
    > nie musiał szukać. Ale nie do końca mnie przekonałeś, że jest tak, jak
    > tu piszecie.

    W tej ustawie, która określa warunki ubezpieczenia OC.

    > Nadal nie jestem pewien, czy Twoja interpretacja jest słuszna. Przy AC
    > na pewno ubezpieczyciele sobie to interpretują tak, że składka należy
    > się za cały okres ubezpieczenia, choć przykładowo rozwalisz samochód w

    Przy AC jak sprzedasz samochód, to ubezpieczenie znika, więc nie ma tematu.

    > Czemu chcesz inną zasadę stosować przy OC. Składka za cały roczny okres

    Temu, że po sprzedaży samochodu OC nadal działa i trzeba jakoś
    zdecydować, kto odpowiada za przyszłe składki. To, że odpowiadać ma ten,
    co ma samochód i ma ubezpieczenie, a nie ten, co nie ma samochodu i nie
    ma ubezpieczenia nie jest akurat głupim pomysłem.

    > jest naliczana w chwili zawarcia umowy i rozłożona na raty. Jeśli
    > dojdzie do skasowania samochodu w trakcie roku, to pozostałej składki
    > można nie płacić? Co będzie w takim wypadku z kolejną ratą składki? Bo
    > składka jest naliczana za rok z góry!

    Jeśli dojdzie do skasowania samochodu w ten sposób, że dojdzie do jego
    wyrejestrowania, to za okres od wyrejestrowania do końca trwania polisy
    składka już się nie należy.

    > I teraz ja to interpretuję tak. Powiedzmy 1 stycznia 2019 roku
    > ubezpieczamy samochód. Ówczesny właściciel płaci 50% i sprzedaje
    > samochód w czerwcu. Moim zdaniem na podstawie zacytowanego przez Ciebie
    > przepisu nabywca pojazdu odpowiada za składkę na 2020 rok. Składka na
    > 2019 rok została naliczona i jedynie skredytowana przez ubezpieczyciela,
    > ale przecież to nadal składka już naliczona.

    Odpowiada za składkę płatną zgodnie z umową po dacie zakupu samochodu,
    czyli za ratę płatną powiedzmy tego 30.06.2019.

    > Wzmiankowana w przepisie "solidarna odpowiedzialność" dotyczy składki za

    Solidarna odpowiedzialność dotyczy tej składki z 30.06.2019, i tylko
    wówczas, jeśli sprzedawca nie poinformował ubezpieczyciela o fakcie
    sprzedaży.

    > 2020 rok, gdyby zbywca pojazdu nie powiadomił ubezpieczyciela o zbyciu
    > pojazdu i nie rozwiązał umowy. Nie dochodzi do zawarcia nowej umowy i
    > naliczenia nowej składki przed upływem umowy i 1 stycznia 2020 roku
    > umowa się automatycznie przedłuża. Za tę nową składkę odpowiadają
    > solidarnie.

    Nie mogą odpowiadać solidarnie za składkę z 1.01.2020, ponieważ po
    sprzedaży samochodu umowa nie przedłuża się, więc nie ma sensu rozważać
    rodzaju odpowiedzialności za składkę, która nie jest należna. Również
    brak informacji o sprzedaży nie powoduje, że polisa się przedłuża -
    nawet jeśli tak się stanie, to jest to potem podstawa do jej anulowania,
    jako błędnie przedłużonej, a nie do windykacji nienależnych składek.

    --
    Liwiusz