eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoZaciąganie zobowiązań bez zabezpieczenia finansowego › Re: Zaciąganie zobowiązań bez zabezpieczenia finansowego
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!newsfe
    ed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
    From: "pissmejker" <p...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zaciąganie zobowiązań bez zabezpieczenia finansowego
    Date: Thu, 20 Oct 2005 10:38:21 +0200
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 73
    Message-ID: <dj7l36$2lm$1@nemesis.news.tpi.pl>
    References: <5...@n...onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: dqi54.neoplus.adsl.tpnet.pl
    X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1129797543 2742 83.24.168.54 (20 Oct 2005 08:39:03 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 20 Oct 2005 08:39:03 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
    X-RFC2646: Format=Flowed; Original
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:336303
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "LG" <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:5af6.0000127f.43552c86@newsgate.onet.pl...
    > Witam,
    > mam pytanie. Czy jednostki samorządowe mają prawne ograniczenie
    > podejmowanych
    > zobowiązań do wysokości zapewnionych środków? Mówiąc innymi słowami, czy
    > kierownik jednostki musi mieć zapewnione finansowanie całego zakupu (np.
    > inwestycji) przed podpisaniem umowy? Jeżeli tak, to z czego to wynika?
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > LG


    GKO. Dyscyplina finansów publicznych

    Bez pieniędzy remont nielegalny



    Przeprowadzenie niezbędnego remontu nie może być traktowane jako
    zapobieżenie szkodzie w mieniu, jeśli zostały przy tym złamane przepisy o
    zamówieniach publicznych i nie podjęto żadnych prób zalegalizowania
    wydatków - stwierdziła Główna Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie
    dyscypliny finansów publicznych.



    Główna Komisja Orzekająca (GKO) rozpatrywała odwołanie rzecznika dyscypliny
    finansów publicznych złożone na niekorzyść kierownictwa Komendy Wojewódzkiej
    Straży Pożarnej w Kielcach. W 2002 r. Stanisław G. - ówczesny komendant
    udzielił zamówienia publicznego na remont obiektu, mimo że zaproponowana
    przez zwycięzcę cena o ponad 40 tys. przewyższała kwotę, którą zgodnie z
    planem finansowym jednostka mogła przeznaczyć na ten cel. Zapłacić za
    wykonane prace musiał już następca komendanta Wiesław W. i wobec braku
    środków sfinansował to ze środków przeznaczonych w budżecie na wydatki
    bieżące. Po kontroli NIK realizatorom umowy postawiono zarzuty naruszenia
    dyscypliny finansowej. Zawierający kontrakt został obwiniony o naruszenie
    zasad udzielania zamówień publicznych poprzez zaniechanie unieważnienia
    postępowania - tj. czyn z art. 138 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 26 listopada
    1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 15, poz. 148 z
    późn. zm.). Natomiast jego następcy i głównej księgowej jednostki groziła
    odpowiedzialność za przekroczenie zakresu upoważnienia do dokonywania
    wydatków ze środków publicznych - tj. czyn z art. 138 ust. 1 pkt 2 ustawy o
    finansach publicznych.

    Jednak badająca sprawę komisja przy wojewodzie świętokrzyskim uznała, że
    kierownictwo komendy, decydując się na niezbędny remont budynku i dbając o
    to, żeby środki na ten cel nie przepadły, działało racjonalnie i w celu
    zapobieżenia szkodzie w mieniu publicznym. Dlatego na podstawie art. 139
    ustawy o finansach publicznych uniewinniła inicjatora umowy, a także dwoje
    pozostałych obwinionych, uzasadniając to tym, że podjęta decyzja o zapłacie
    zapobiegła procesowi i zapłacie odsetek.

    Inaczej oceniła tę sprawę GKO. Stwierdziła, że w przypadku udzielenia
    zamówienia pierwsza instancja bezpodstawnie przytoczyła podstawę
    uniewinnienia, ponieważ przepis ten nie obejmuje naruszeń związanych ze
    złamaniem zasad dotyczących zamówień publicznych. Główna Komisja Orzekająca
    uznała, że były komendant świadomie i ewidentnie naruszył dyscyplinę
    finansową. Zawierając umowę, był świadomy, jaką kwotą dysponuje, i był
    zobligowany do unieważnienia przetargu w razie jej przekroczenia. Dlatego
    GKO ukarała go naganą. Obecnego komendanta komisja uznała natomiast za
    winnego przekroczenia zakresu dokonywania wydatków ze środków publicznych.
    GKO podkreśliła równocześnie, że argument o zapobieżeniu przez niego
    szkodzie w mieniu mógłby być brany pod uwagę jedynie w sytuacji, gdyby
    kierujący jednostką podjął jakiekolwiek próby zmiany planu finansowego. To
    zaś nie miało miejsca. Komisja odstąpiła jednak od wymierzenia kary.
    Uniewinniła też główną księgową - jako że wykonywała ona jedynie dyspozycje
    kierownictwa.

    Sygn. akt DF/GKO/Odw. 32/43-45RN-10-12/4004/521


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1