  • Data: 2012-06-19 22:35:04
    Temat: Re: ZUS sprawdzi oświadczenia rodziców
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 18 Jun 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > A czym się różni wyłudzenie od oszustwa?

    Prawdę mówiąc, post wyżej miałem się wyraźnie zastrzec wielkimi
    literami, że odnoszę się do Twojej tezy o:
    - wyłudzeniu
    - usługi
    - nie będącej przestępstwem

    Literalnie tekst zawiera sprzeczność, bo wyłudzenie to oszustwo,
    (czyli przestępstwo), więc co najwyżej mogła być mowa o potocznie
    rozumianym szalbierstwie.

    Uprzedzając pytanie: szalbierstwo od oszustwa różni się tym,
    że przy szalbierstwie wykorzystywana jest nieświadomość pokrzywdzonego
    (nie wie, że ktoś pojechał na gapę i nie zapłacił), zaś oszustwo
    polega na wprowadzeniu w błąd (poszkodowany *myśli*, że oszust
    zapłacił lub zapłaci, pomijam drugą stronę sprawy, bo dodatkowo
    oszust musi zakładać że nie zapłaci - co bywa trudne dowodowo,
    chyba że [oszust] się podłoży, np. podrabiając dokumenty).

    W wikipedii jest link do orzeczenia apelacyjnego SN, które usiłuje
    rozplątać wyrok odwoławczy w którym sąd (odwoławczy) nieco minął
    się z wyjaśnieniem dlaczego "poprawia" wyrok sądu 1. instancji,
    tam jest trochę o różnicy między szalbiestwem a oszustwem
    (to jest w środku tekstu):
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Szalbierstwo
    ->
    http://www.sn.pl/orzecznictwo/bpk/0608/2006-08.pdf

    > No jak widać na omawianym przypadku, to nie zawsze ma.

    Usługę świadczy PRZEDSZKOLE.
    Ty chyba strony poszczególnych powiązań pomyliłeś ;)
    (gmina tę usługę jedynie organizuje, w tym nabór)
    Przyznać trzeba, że miejsca na szalbierstwo tu raczej nie widzę:
    albo oszustwo, albo... nic.

    > No ale jak wyłudzę usługę wartą 10 000 to owyłudzony straci 10 000,

    Patrz wyżej: "o ile nie będzie to oszustwo".
    Na 10 000 zł to raczej trzeba nazbierać mieszkańców nienajmniejszego
    miasta, żeby tyle usług które *mogą podpaść pod szalbierstwo* (bez
    oszustwa) nazbierać.
    Szalbierstwo możliwe jest tylko przy "oczekiwaniu zapłaty
    bez stania z batem". Nie wiem czy się mylę, ale na mój
    gust sprawa niezarejestrowania telewizora celem niepłacenia
    abonamentu jest zbliżona do szalbierstwa własnie: nie ma
    mowy o "wprowadzeniu w błąd" (oszustwie), a jednynie
    o "nieświadomości pokrzywdzonego" (zwracam uwagę, że NIE
    piszę o tych którzy NIE PŁACĄ, choć zarejestrowali).

    I jeszcze raz: przed szalbierstwem można się bronić, bo swoją
    "nieświadomość" może weryfikować np. kontrola biletów.
    Przed oszustwem zaś (podrobione bilety) albo kradzieżą:

    > a jak ukradnę towaru za 500zł to okradziony straci tylko 500.

    ... nie można się bronić "rutynowo".
    Nie ma metody, dającej 100% gwarancji wykrycia (przy szalbierstwie
    jest :P - użyć konduktorów, i to nieprzekupnych).
    Nigdy nie wiesz co złodziej (lub oszust) wymyśli.

    > No ale dlaczego? Oszust tu zyskuje 1zł.

    Bo to nie wysokość szkody przesądza o jej szkodliwości niematerialnej.
    W przypadku oszustwa "bezbronność" jest jeszcze większa niż przy
    kradzieży.

    pzdr, Gotfryd