  • Data: 2004-08-08 18:01:13
    Temat: Re: Wysokie alimenty - gdzie granica?
    Od: Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > W ogóle moim zdaniem nie jest zgodne z prawem zasądzenie
    alimentów w wysokości
    > procentowej od wysokości dochodów, nie mniej niż ...

    Nie jest niezgodna z prawe (ciekawe z która normą prawa miało by
    być?). Uważam, że to bardzo dobry i zgodny z prawem sposób -
    dopuszczany także przez orzecznictwo SN. Najlepiej byłoby jednak
    gdyby było: x% - nie mniej niż... i nie więcej niż...

    W uchwale składu 7 sędziów SN z dnia 22 września 1979 r. III CZP
    16/79 zawarta została następująca zasada prawna: "W wypadku gdy
    uprawniony do alimentacji ma prawo do równej stopy życiowej z
    zobowiązanym, zasądzenie alimentów przez określenie ich w
    ułamkowej części wynagrodzenia nie jest wyłączone, jeżeli
    wynagrodzenie stanowi jedyne stałe źródło utrzymania zobowiązanego,
    a system tego wynagrodzenia usprawiedliwia takie rozstrzygnięcie".

    Według mnie ta zasada zachowała aktualność. Nie słyszałem by SN
    odstapiłod tej zasady prawnej

    >Wydaje mi się, ze po pewnym orzeczeniu Sądu Najwyższego, którego
    > danych w tej chwili nie pamiętam odstąpiono od takiego określania
    wysokości
    > alimentów, na rzecz alimentów kwotowych.

    Orzeczenia SN nie są precedensami nie wiążą w innych sprawach. Inna
    sprawa że rzeczywiście sądy rzadziej sięgają po procentowe ustalanie
    alimentów niż po stawkę kwotową

    -> http://usenet.pomocprawna.info