  • Data: 2004-08-09 11:23:11
    Temat: Re: Wysokie alimenty - gdzie granica?
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

    użytkownik Dredd napisał(a):

    > Nie jest niezgodna z prawe (ciekawe z która normą prawa miało by
    > być?). Uważam, że to bardzo dobry i zgodny z prawem sposób -
    > dopuszczany także przez orzecznictwo SN. Najlepiej byłoby jednak
    > gdyby było: x% - nie mniej niż... i nie więcej niż...
    >
    > W uchwale składu 7 sędziów SN z dnia 22 września 1979 r. III CZP
    > 16/79 zawarta została następująca zasada prawna: "W wypadku gdy
    > uprawniony do alimentacji ma prawo do równej stopy życiowej z
    > zobowiązanym, zasądzenie alimentów przez określenie ich w
    > ułamkowej części wynagrodzenia nie jest wyłączone, jeżeli
> [...]

    Jak pisałem danych orzeczenia SN nie pamiętam, a może nawet to orzeczenie jest
    moim czystym urojeniem ;)
    Nie jestem aż tak wielkim specjalistą od prawa rodzinnego, ale pamiętam z
    pewnego szkolenia (nieważne jakiego) że procentowe alimenty to czysty przeżytek
    minionych czasów i nie należy tak robić.
    Na poparcie tej tezy polecam komentarz do art. 135 krio teza 20 [Tadeusz
    Domińczyk: Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy z komentarzem; Wydawnictwo Prawnicze ;
    Waraszawa 2000], jest tam argumentacja która mnie przekonuje - nie będę tu
    przepisywał komentarza, kto jest zainteresowany to sobie zajrzy.
    Największe problemy z takimi alimentami powstaja na etapie egzekucji. Podstawową
    zasadą jest to by tytuł wykonawczy był na tyle precyzyjny, by nie było
    konieczności interpretowania (co do konkretnej wysokości) w toku postępowania
    egzekucyjnego. Komornik ma wykonywać orzeczenia, a nie je interpretować.
    Dodam jeszcze że w znanym mi okręgu sądowym takie orzeczenia procentowe są
    zazwyczaj zmieniane przez sąd odwoławczy.

    --
    JOHNSON :)