    From: piotr <...@...c>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wypadek, nie wypadek w pracy.
    Date: Thu, 07 Apr 2011 10:56:22 +0200

    W dniu 2011-04-07 10:04, azot pisze:
    > Mój znajomy uległ wypadkowi w pracy. Tzn. tak mu się wydawało. Wywrócił
    > się i złamał rękę, ale zeznał zgodnie z prawdą, ze upadek nastąpił na
    > równej nawierzchni i był spowodowany nagłym zawrotem głowy, bo zawroty
    > takie zdarzaja mu sie ostatnio.
    > Okazało się, ze nie zostało to uznane za wypadek przy pracy ponieważ
    > zdarzenie to nie było spowodowane przyczyną zewnętrzną leżącą poza jego
    > organizmem. Tak stanowi prawo. Gdyby zeznał, ze wywrocił się na dziurze
    > w nawierzchni i to byłoby przyczyną, sprawa wygladałaby inaczej. Byłaby
> [...]

    "Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną
    zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą
    (art. 3. ust. 1. ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu
    społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych):

    -podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych
    czynności lub poleceń przełożonych;
    -podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na
    rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
    -w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze
    między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego
    ze stosunku pracy."

    wystarczy krzywo postawić nogę lub potknąć się (na równej powierzchni
    też można) i to już się kwalifikuje do wypadku przy pracy. oczywiście
    jeżeli jest to w czasie wykonywania obowiązków służbowych.
    znajomy jakiś czas temu miał podobny wypadek. zeznał, że wchodząc po
    schodach źle postawił nogę i ją skręcił. zostało to przyjęte jako
    wypadek przy pracy.