  • Data: 2005-05-21 20:14:58
    Temat: Re: Wymeldowanie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik " 666" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:d6o3u4$prv$1@news.interia.pl...

    Założyłem, że oczywiście jest to współwłasność łączna. W tej sytuacji
    zobowiązania z tytułu utrzymania nieruchomości mają charakter solidarny.
    Założywszy, ze pewnie pomiędzy małżonkami nie ma żadnej umowy normującej
    sposób ponoszenia tych kosztów przyjąłem, że na podstawie art. 376 kc
    że:

    "Jeżeli jeden z dłużników solidarnych spełnił świadczenie, treść
    istniejącego między współdłużnikami stosunku prawnego rozstrzyga o tym,
    czy i w jakich częściach może on żądać zwrotu od współdłużników. Jeżeli
    z treści tego stosunku nie wynika nic innego, dłużnik, który świadczenie
    spełnił, może żądać zwrotu w częściach równych."

    W świetle poczynionych przeze mnie założeń opiewających mniej więcej
    najczęstszą sytuację z opisanych w poście pytającego, mąż ma prawo
    domagać się od żony 50% tych kosztów, skoro płaci pełne koszty.
    Kluczowym tu jest udowodnienie, że w chwili obecnej nie mają z żoną
    wspólnego gospodarstwa domowego, ale skoro żona nie mieszka z nimi, to
    wydaje mi się to możliwe.

    Ba, jakby dowieść, że zobowiązania pokrywa syn (mąż podobno nie ma
    dochodów, jak pisze) to można by było spróbować jeszcze innej sztuczki.
    Syn dochodzi roszczenia od rodziców, bo pokrywa ich zobowiązania i
    wchodzi w miejsce wierzyciela. Męża można uznać za całkowicie
    niewypłacalnego i wówczas syn mógł by od matki dochodzić całości na
    podstawie art. 376§ 2 kc. Ale to już wyższa szkoła jazdy, choć moim
    zdaniem dająca się zrealizować.