    From: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wspólne WC, brak zgody na budowę prysznica
    Date: Sat, 02 Aug 2003 00:39:29 +0200

    Czarek Gorzeński wrote:
    > Nasze mieszkanie w tym momencie de facto nie nadaje się do normalnego
    > zamieszkania. Brak prysznica czy wanny uniemożliwia normalną
    > egzystencję. Niestety sąsiedzi, którzy mają swoją łazienkę, nie zgadzają
    > się na postawienie we wspólnym wc prysznica.

    Rozmawiam sam ze sobą, ale siedzę, grzebię po Internecie i staram się
    znaleźć jakies rozwiązanie... czy w opisywanej sytuacji można zastosować
    art. 144. KC:

    ----
    Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa
    powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z
    nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze
    społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych.
    ----

    jeżeli z art. 46 KC wynika, że naszemu prawu znane są trzy rodzaje
    nieruchomości:

    -----
    1. części powierzchni ziemskiej, a więc nieruchomości gruntowe (grunty)
    2. budynki a więc nieruchomości, które można nazwać budynkowymi,
    3. części budynków będące lokalami (nieruchomości lokalowe).
    -----

    Wydaje mi się, że wynika z tego, iż nasze mieszkanie i mieszkanie
    sąsiada możemy zaliczyć do nieruchomości lokalowej. Skoro tak, więc w
    myśl art. 144 KC sąsiad powinien powstrzymać się od sprzeciwu
    wybudowania natrysku, gdyż nie zakłóci to o ponadprzeciątną miarę jego
    prawa do korzystania z WC, natomiast odmowa wybudowania prysznica w
    ponadprzeciętny sposób zakłócałaby możliwość wykorzystania naszej
    nieruchomości lokalowej. Oczywiście przeznaczenie nieruchomości i
    stosunki miejscowe jednoznacznie wskazują, iż lokal mieszkalny powinien
    być wyposażony w podstawowe urządzenia takie jak wanna czy też natrysk.

    Nie jestem prawnikiem, czy dobrze więc rozumiem postanowienia Kodeksu
    Cywilnego?

    Pozdrawiam serdecznie

    Czarek Gorzeński