    From: "kate" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wolność Tomku...?
    Date: Mon, 18 Nov 2002 13:01:03 +0100

    raczej nie.
    w takim wypadku mozna powolac sie jedynie na instytucje obrony koniecznej z
    art. 25 kodeksu karnego. polega ona na odpieraniu bezposredniego,
    bezprawnego zamachu na jakiekolwiek dobro chronione prawem, przy uzyciu
    srodkow koniecznych do odparcia tego zamachu i w sposob wspolmierny do
    niebezpieczenstwa zamachu.
    zamach bezposredni, tzn.ma sie wydarzyc w najblizszym czasie (napastnik
    siega o pistolet, wymachuje nozem). nie mozna powolas cie na obrone
    konieczna w przypadku stalych zabezpieczen np, ogrodzenia pod pradem (chyba
    ze tylko lekko "polaskocze") czy karabinu maszynowego w samochodzie, a
    nawet trzymanie groznego psa w domu/
    obrona ma byc konieczna, czyli polegac na uzyciu tylko koniecznych srodkow
    do odparcia ataku. nie znzcy to ze musza one byc takie same (wiadomo, ze pod
    wplywem wzburzenia trudno szacowac stopien zagrozenia i zdarzaja sie czasem
    przypadki zastrzelenia napastnika, ktory wymachiwal noizem, ale zachodza tu
    okolicznosci zdenerwowania i bezposredniego zagrozenia zdrowia i zycia)

    zastrzelenie wlamywacza z karabinu zamontowanego w samochodzie na pewno nie
    bedzie kwalifikowalo sie do obrony koniecznej. uzyty srodek- karabin- i
    nastepstwo jego uzycia -smierc napastnika- nijak sie maja do zagrozenia:
    kradziez radia, wybicie szyby...