  • Data: 2009-06-10 17:44:46
    Temat: Re: Wiara czy niewiara? [OT]
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

    W wiadomości news:h0ngu3$8q2$1@inews.gazeta.pl Dominik & Co
    <D...@i...com> pisze:

    > Na pytanie nie można rozsądnie odpowiedzieć bez zdefiniowania,
    > czym jest (choćby dla pytacza) bóg.
    Przyjąłem - być może błędnie - że obracamy się w kręgu pojęć nieformalnie,
    acz dla wszystkich zrozumiale zdefiniowanych a priori.
    Poza tym nie odczuwałem potrzeby pisania traktatu filozoficznego.

    > Równie dobrze można zapytać: "Czy istnieje wahu-wahu?"
    Nikt nikomu nie broni o to zapytać przecież.
    Pytaj więc śmiało.

    > Wypadałoby także zapytać, co oznacza "istnienie".
    J.w.

    > Pojęcia prostej, punktu, okręgu- istnieją jako pewne matematyczne
    > koncepcje, nie są fizycznymi obiektami.
    Dziwne. Pamiętam jak jeszcze w szkole rozwiązując zadania rysowałem punkty,
    okręgi itp.
    Wyglądały całkiem fizycznie...

    > Tak samo
    > można zapytać "czy istnieją atomy?" To też pewna koncepcja,
    > wyjaśniająca pewne obserwowane aspekty materii.
    Np. wybuch bomby atomowej jest, naturalnie, wybuchem koncepcji. ;)

    > Jeśli zaś pytasz: "Czy istnieje fizycznie wszechmocna, wszechwiedząca
    > i nieśmiertelna istota, który sama siebie posłała na śmierć (sic!)
    > po to, żeby samą siebie przebłagać za to, że stworzony przez nią
    > inny byt- człowiek- nie jest taki, jaki chciałaby, żeby był"?
    Jeśli tak zapytam to obawiam się, że odpowiedzią większości zapytanych
    będzie wymowne postukanie się po czaszce.
    Poniekąd uzasadnione.

    > - to moja odpowiedź brzmi: najprawdopodobniej nie.
    Jesteś samowystarczalny, podziwiam to.
    Sam formułujesz pytanie, wkładasz mi je w usta (klawiaturę), a następnie
    udzielasz odpowiedzi.
    Poczułem się zbędny...

    --
    Jotte