  • Data: 2009-06-10 05:39:15
    Temat: Re: Wiara czy niewiara? [OT]
    Od: Dominik & Co <D...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

    Jotte napisał(a):

    > Zabawmy się.
    > Oto pytanie: czy bóg istnieje.

    Na pytanie nie można rozsądnie odpowiedzieć bez zdefiniowania,
    czym jest (choćby dla pytacza) bóg.

    Równie dobrze można zapytać: "Czy istnieje wahu-wahu?"

    Wypadałoby także zapytać, co oznacza "istnienie".
    Pojęcia prostej, punktu, okręgu- istnieją jako pewne matematyczne
    koncepcje, nie są fizycznymi obiektami. Tak samo
    można zapytać "czy istnieją atomy?" To też pewna koncepcja,
    wyjaśniająca pewne obserwowane aspekty materii.

    Jeśli zaś pytasz: "Czy istnieje fizycznie wszechmocna, wszechwiedząca
    i nieśmiertelna istota, który sama siebie posłała na śmierć (sic!)
    po to, żeby samą siebie przebłagać za to, że stworzony przez nią
    inny byt- człowiek- nie jest taki, jaki chciałaby, żeby był"?
    - to moja odpowiedź brzmi: najprawdopodobniej nie.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP