  • Data: 2009-06-08 21:22:57
    Temat: Re: Wiara czy niewiara?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:h0jqv2$c3u$1@news.task.gda.pl...

    > i po co te kpiny, no chyba ze uwazaesz ze to co wyprawia od lat komisja
    > majatkowa jest ok, no to wtedy dla ciebie rzeczywiscie problemu nie ma
    > pomijam juz fakt, ze kosciol tak naprawde w polsce nie mial zadnych
    > ziem, a nawet jesli to bardzo niewielkie fragmenty, mowiac nie mial,
    > mam na mysli nie kupil, wszystko zawsze dostal za darmo, wiec tak
    > naprawde niczego nia stracil, tylko ziemia wrocila do poprzedniego
    > wlasciciela i tyle

    Czyli tego, który kościołowi dał wcześniej? Przekracza to moją zdolność
    percepcji. W moim mieście wiele obiektów kościół miał od kilkuset lat.
    Postulujesz poszukiwanie spadkobiercó tamtych darczyńców?!

    Na terenie Galicji Kościół utraił wiele dóbr w czasie tzw. kasaty
    józefińskiej. Tylko w moim mieście wówczas zabrano trzy klasztory i masę
    dóbr ziemskich. Na początku XX wieku odzykali jeden i jest tam znowu
    klasztor. Drugi w połowie jest Urzędem Skarbowym, a w drugiej kościołem
    ewangelickim. W trzecim jest zakład karny. Raczej kościół nie wysuwa - z
    tego co wiem - żądań w tamtym kierunku.

    Kościół raczej stara się dochodzić mienia zabranego im po II WS. U nas
    odzyskali kilka budynków wywalając Dom Dziecka, Szkołę Muzyczną oraz Muzeum
    (to znaczy muzeum ma się wyprowadzic za 30 lat). Moim zdaniem to wina tego,
    że jak już niedobrzy komuniści coś zabierali, to nie dbali o uregulowanie
    tego w sposób prawny. To, czy powinno się to należeć kościołowi, to już
    jest temat na grubszą dyskusję. W mojej ocenie niekoniecznie co do zasdy
    ogólnej.

    Do czasów II WS było coś takiego gminy wyznaniowe. To one prowadziły
    szpitale, cmentarze i zarządzały innymi instytucjami powszechnego użytku.
    Stąd ludzie się składali na to wszystko, a formalnie należało to do
    Kościoła Katolickiego. Po II WS rolę tę przejęły samorządy i moim zdaniem
    powiny mieć również prawo do przejęcia tych nieruchomości, które nie były
    przecież używane na cele związane z kultem religijnym, tylko na cele
    społeczne, a jedynie pozostawały w zarządzie Kościoła. Teoretycznie tak to
    zostało zrobione po wojnie, ale nikt tego nie zrobił ustawowo i z głową.
    Teraz zbieramy pokłosie tamtych błędów. Bo moim zdaniem idea była słuszna,
    tylko wykonanie do d...