    From: Bungo <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Weksle Samoobrony
    Date: Tue, 26 Sep 2006 10:10:06 +0200

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > On Mon, 25 Sep 2006, Bungo wrote:

    > A konkretniej to jak wiemy sprawa sprowadza się nie do tego czy umowa
    > jest ważna, tylko czy *weksel* trzeba będzie zapłacić!
    > Zgodnie z rozstrzygnięciami wg prawa wekslowego, jeśli weksel zostanie
    > puszczony w obieg, to jego posiadacz będzie mógł zażądać zapłaty

    wydaje mi sie, ze umowa zostanie skutecznie podwazona, zas weksel
    niekoniecznie. Zeby bylo smieszniej, lepper zrobil kuku takze sobie i
    poslusznym poslom - wszyscy, ktorzy podpisali umowe maja obowiazewk
    zaplacic podatek od umorzonej wartosci zobowiazania, tj. od 80 proc z
    tych pol miliona. Tego nikt z tych tepakow nie przewidzial...

    oczywiscie, w sprawie weksla masz racje, jesli zostanie puszczony w
    obieg, to powroci z zadaniem zaplaty.
    jesli nie zostanie puszczony w obieg, tj. leppery zazadaja zaplaty
    bezposrednio od wystawcy - wowczas weksel prawdopodobnie (nie wiadomo
    na jaki sad trafi) zostanie podwazony sprzeciwem od nakzau zaplaty.

    pare rozwazan nt. weksli w dzisiejszej rzepie:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_060926/p
    rawo/prawo_a_3.html

    warto zwrocic uwage na koncowy argument (nota bene, podnoszony takze
    przeze mnie) - > Prawo wekslowe jest jednak częścią prawa cywilnego.
    Odnoszą się do
    niego ogólne zasady tego prawa. Wśród nich reguła, że nie wolno
    swego prawa użytku, który byłby sprzeczny z jego przeznaczeniem
    i z zasadami współżycia społecznego.

    to przytoczenie tresci art. 5 k.c., jednak w tej kwestii nikt nie
    podjal ze mna polemiki, a szkoda, bo w przypadku klauzul generalnych
    polemika zazwyczaj moze byc bardzo interesujaca..

    > Intrygująca jest sama konieczność zapłaty *weksli*. Wyłącznie.

    ekscytujemy sie zatem roznymi kwestiami. W mojej ocenie kwestia weksli
    jest prawnie jasna i oczywista (patrz wyzej). Najciekawsze czeka nas
    a zwlaszcza leppera i jego indian, w zwiazku z zawarciem i trescia
    umowy. Na tym koniu pojedzie tez prokuratura. Niewykluczone, ze o ta
    umowe potknie sie w koncu nie taka mala formacja polityczna. Da mnie
    to akurat jest bardziej intrygujace, bo wiecej niewiadomych:-)
    Ale rozumiem Twoj punkt widzenia.

    > Założeniem prawa wekslowego jest iż to taki "prywatny pieniądz".
    > Ten kto puści nieprawidłowo weksel w obieg, na czyjąś szkodę,
    > jest rozbójnikiem. Ale kasjer dostał weksel w zapłacie...

    oczywiscie masz racje:-)

    > PS: Na pewno jest pewien plus społeczny tego zamieszania: wzrost
    > świadomości że weksle "istnieją". Wcześniej wiedzieli o tym tylko
    > u mnie w banku i na poczcie :P

    zgadza sie, to publiczny, przyspieszony kurs z prawa wekslowego.
    I dobrze, bo kiedys weksel byl powszechnie w obiegu (w koncu to
    stosunkowo wygodna forma) a teraz zajmuja sie tym prawie wylacznie
    specjalisci

    pozdrawiam serdecznie:-)

    ==> Bungo:-)

    PS.
    Moze podyskutujemy o art. 5 k.c.? mozg sie gotuje przy tej klauzuli...