  • Data: 2010-02-20 14:24:08
    Temat: Re: Urlop, koniec umowy...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 20 Feb 2010, Adam Kłobukowski wrote:

> [...]
    y-mozna-zmusic-

    > No tak, a paragraf jest jakiś na poparcie tych tez? Bo wyrok SN mimo
    > wszystko prawem nie jest.

    Ale prawo nie składa się wyłącznie z przepisów.
    Pozostaje taka część prawa jak "zasady prawne", z ratio legis
    na czele. Ustawdawca *kazał*, to *jakoś* trzeba to zrobić, albo
    wykazać że "zamiar" był taki żeby jednak nie (zrobić).

    Przykładowo z istnienia możliwości "odstąpienia", SN[1] wywiódł swojego
    czasu pojęcie "refaktury", być może mające swoje "oparcie historyczne"
    w księgowości czasów przeszłych bądź iż "gdzieś na świecie tak się
    nazywa taką operację" - niezależnie od nazwy, zaakceptowana została
    zasada możliwości "przekazania"/odstąpienia części rzeczy lub usługi,
    traktowana w sposób specjalny, mimo że żaden przepis podatkowy jej
    nie reguluje.

    Ten wyrok też może uzupełniać "metodą dedukcji" podobną lukę: nie
    ma przepisów, ale jest możliwy stan faktyczny.
    I to zasady prawne muszą powiedzieć, co z tym przypadkiem zrobić.
    Dajmy na to: "impossibilium nulla obligatio est".
    A jest kara za niedopilnowanie wykorzystania urlopu przez pracownika
    do końca 1. kwartału.
    Wniosek: pracodawca musi mieć *środek*, który pozwoli choćby
    teoretycznie :> wykonać swój obowiązek.

    Tak, prawda, wywiedzenie z zasad prawnych *nie* jest tożsame
    z istnieniem litery prawa. Teoretycznie wykluczyć nie można, że
    jakiś prawnik znajdzie stosik zasad który pozwoli przyjąć inne
    rozwiązanie i powie że właśnie to inne rozwiązanie jest właściwe.
    Masz jakiś pomysł na doprowadzenie do przestrzegania przepisu
    o wykorzystaniu urlopu bez zmuszenia pracownika?
    :D

    [1] chyba jeszcze SN, za czasów "sprawowania kontroli" nad NSA,
    ale mogę się mylić i może to już za NSA "w poszerzonym składzie"
    było.

    pzdr, Gotfryd