    From: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Urlop
    Date: Tue, 23 Jul 2002 16:23:35 +0200

    Użytkownik "Jacky" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:ahjnoj$159$1@news.gazeta.pl...
    > Witajcie!
    >
    > Zona (i ja :)) ma taki problem: pracuje na pol etatu, dokladnie rzecz
    biorac
    > w pon., srody i piatki.
    >
    > Przysluguje jej (po pierwszych 6-ciu miesiacach) 11 dniu urlopu.
    Wybieramy
    > sie na 2 tygodniowy wyjazd (zalozmy od niedzeli do niedzieli) i pracodawca
    > upiera sie, ze aby wziasc na ten okres urlop, musi wziasc 10 dni, a nie 6
    > dni (pon, sr, pt, pon, sr, pt) jakby wynikalo ze zdrowego rozsadku .

    Z tym zdrowym rozsadkiem to nie jest tak do konca :-)
    Jest rozporzadzenie, w ktorym jest to opisane (Ministra PiPS, z dnia
    08.01.1997)
    Moj zdrowy rozsadek interpretuje te przepisy tak jak pracodawca Twojej zony.
    Natomiast sa poglady odmienne, ktore interpretuja to w taki sposob, ze urlop
    nalezy brac tylko na te dni, ktore sa "w srodku".
    Ale w przypadku opisanym przez Ciebie nie byloby roznicy.
    Gdyby np. Twoja zona chciala urlop na Sr i PT to:
    a) niektorzy uwazaja, ze podanie na 3 dni
    b) inni, ze podanie powinno obejmowac proporcjonalnie dni pracy i dni wolne
    od pracy w takiej proporcji, w jakiej te dni wystepuja w czasie wykonywania
    pracy przez pracownika (czyli zgodnie z rozporzadzeniem).

    I co do zdrowego rozsadku:
    Zaloz, ze ktos pracuje na 1/5 etatu tylko w poniedzialki. Ma prawo do dni 26
    urlopu wypoczynkowego.
    Zakladajc, ze poprosi o ten urlop tylkow poniedzialki, to okaze sie, ze z 52
    dni ktore mial przepracowac przepracuje tylko 26 (czyli 50% czasu ktory
    powinien przepracowac).
    Natomiast gdyby trzymac sie scisle rozporzadzenia to moglby skorzystac tylko
    z 5 lub 6 dni urlopu (52*0,2=5,2).

    Jak poszukasz troche w archiwach (moze Rzepa) to znajdziesz troche artykulow
    na powyzszy temat.

    Pozdrawiam,
    Karol