    From: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa z elektrykiem
    Date: Tue, 23 Jun 2009 11:40:53 +0200

    skx wyskrobał(a):
> [...]
    > dobrą umowę, żeby
    > -- po drodze cena nie wzrosła bez dobrego uzasadnienia,
    > -- elektrycy nie porzucili roboty w połowie,
    > -- na wykonane prace obowiązywała jakaś rozsądna gwarancja.
    >
    > Napisałem taką, bazując na jakiejś znalezionej w Sieci:
    > http://skxpl.eu.org/rozne/umowa-elektryk (czysty tekst),
    > http://skxpl.eu.org/rozne/umowa-elektryk.odt (OpenOffice),
    > http://skxpl.eu.org/rozne/umowa-elektryk.doc (MS Office),
    > Byłbym zobowiązany, gdyby ktoś z większym doświadczeniem rzucił
    > okiem, w szczególności na zapisy związane z tymi trzema punktami.

    Obowiązek oględzin instalacji połączyłbym jakoś sensownie z ceną, żeby
    wynikało, że cena została ustalona na podstawie "wizji lokalnej", a nie
    wzięta z kapelusza. Ograniczy to elektrykowi możliwość nieuzasadnionego
    podwyższenia ceny po wykonaniu.

    Określiłbym:
    - termin zapłaty ceny uwzględniający dokonanie odbioru,
    - sposób zapłaty (przelew, do ręki za pokwitowaniem itd.),
    - kary umowne za opóźnienie w wykonaniu (opóźnienie do kilkunastu dni np.),
    - kara umowna w przypadku niewykonania umowy (np. porzucenie roboty) w
    terminie np. 21 dni od daty wykonania określonej w umowie

    > W miarę sensowne?

    Hmm... To wykonawca daje gwarancję na roboty czy na materiały czy na jedno i
    drugie? Bo ja jako wykonawca na materiały gwarancji bym nie udzielał. Jak
    się włącznik popsuje to przecież nie wina wykonawcy. Proponuję zobowiązać w
    umowie wykonawcę do stosowania materiałów, na które producent udziela
    gwarancji minimum X lat, albo materiałów w inny sposób kwalifikowanych przez
    jakość, którą oferują.

    Druga sprawa to faktyczna możliwość wyegzekwowania realizacji gwarancji po
    np. 4 latach. Zachęcić elektryka żeby przyszedł i robił coś za darmo nie
    będzie łatwe. Są co prawda na to sposoby, ale nie wiem czy w umowie tego
    kalibru strony się na to zgodzą.

    > Czy przy takich drobnych pracach też należy przewidzieć w umowie i
    > spisywać jakiś protokół odbiorczy?

    Na pewno pomoże to przy późniejszych sporach, o ile takie będą.

    --
    .B:artek.