  • Data: 2005-07-11 07:33:46
    Temat: Re: Umowa o zakazie konkurencji
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "IGOR" <i...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:daoaa5$jv6$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Dan" <j...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Witam.
    > Jestem nowy w tej grupie, a z treści postow wynika, że doświadczenie
    > procesowe jej uczestników jest mocno teoretyczne natomiest teoria silnie
    > praktyczna - wiec odwazwam sie na polemikę.
    > No i niestety w tym wypadku musze polemizowac na gruncie własne bolesnej
    > praktyki.
    > Mialem tego typu umowe. Staje się bezskuteczna w związku z ustaniem powodu
    > dla którego została zawarta tzn. zakazu konkurencji wymaganego przez
    > b.pracodawcę od b. pracownika.
    Znasz to z własnego doświadczenia tzn. wyrok sadowy czy tylkoz sugesti
    prawników firmy, z której miałbyś otrzymać odszkodowanie?
    Jeśli chodzi o mój przypadek to jestem wstanie udowodnić,że nie tylko nie
    ustały powody ale zakres dostępu do informacji firmy został rozszerzony po
    awansie.

    > Co do wypłaty środków z tego tytułu to po pierwsze jak wyobrazasz sobie
    > rowność stron w takiej umowie przy proponowanym przez Ciebie rozwiązaniu?
    Ty
    > jesteś zwolniony z realizacji postanowień umowy, a pracodawca nie? Umowa
    > taka - tak dla porzadku - to nie jest odszkodowanie w sensie fiskalnym.

    Poza
    > tym jak wiesz postanowienia SN w konkretnych sprawach nie są wiązące w
    > innych - podobnych.
    > Pzdr.
    > IGOR

    To że nie są wiążące to wiem. Jednak dobrze przedstawione w procesie na
    pewno są pomocne. Jednak coś w tej mojej umowie jest jednak nie tak, gdyż
    po moim piśmie odnośnie realizacji przez byłego pracodawcy zapisów umowy,
    wszystkim pracownikom firmy, którzy przedmiotową umowę mieli zawartą dano
    do podpisania aneks do umowy, w którym dopisano paragraf o możliwości
    wypowiedzenia umowy.

    Cały ten wątek dotyczy sytuacji, w której jest brak zapisów o możliwości
    rozwiązania umowy.
    pozwolę sobie zacytować:

    "Również Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 14 maja 1998 r., I PKN 121/98, nie
    wyłączył możliwości wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji,
    byleby tylko strony dokonały odpowiednich uzgodnień w tym zakresie. ....
    ...Wreszcie, zapisana w punkcie 4 umowy dopuszczalność zerwania jej jedynie
    przez pracodawcę prowadzi do sytuacji, w której pracownik nigdy nie mógłby
    uzyskać odszkodowania, gdyż gdyby podjął działalność konkurencyjną -
    ponosiłby za to odpowiedzialność, gdyby zaś przestrzegał zakazu
    konkurencji - pracodawca mógłby się uchylić od zapłaty odszkodowania.
    Powyższe skutki są sprzeczne z istotą i celem umowy o zakazie konkurencji,
    dlatego też wyrok Sądu Okręgowego, stanowiący aprobatę dla "bezprawnego
    dyktatu pracodawcy", nie powinien się utrzymać. ...

    ... Mogą również do umowy o zakazie konkurencji wprowadzać postanowienia
    dopuszczające wcześniejsze rozwiązanie tej umowy za wypowiedzeniem
    pracodawcy, jednak pod warunkiem, że w umowie tej zostaną wskazane
    okoliczności stanowiące niezbędną przesłankę i warunek wypowiedzenia umowy.
    Tego rodzaju zastrzeżenie wykluczy bowiem ryzyko swobodnego, dokonanego
    tylko z woli pracodawcy, rozwiązania umowy. Ponadto zapewni pracownikowi
    względną stabilizację, wyrażającą się w tym, że skrócenia czasu trwania
    umowy o zakazie konkurencji będzie mógł się spodziewać tylko w razie
    wystąpienia ściśle określonych sytuacji, które zostały wcześniej
    przewidziane. Gdy natomiast chodzi o pracodawcę, to musi się on liczyć z
    tym, że wypowiedzenie umowy o zakazie konkurencji przed terminem, na jaki
    została zawarta umowa, wywrze skutek tylko wówczas, gdy spełnią się
    przesłanki i warunki uzgodnione wcześniej przez strony. Poza tym, w razie
    sporu, do pracodawcy będzie należało wykazanie, że przyczyną wypowiedzenia
    umowy o zakazie konkurencji była okoliczność (przyczyna) z góry przewidziana
    w umowie.

    Pozdrawiam
    Robert