    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa lojalnościowa a Umowa o prace na czas okreslony
    Date: Wed, 12 Sep 2007 16:54:45 +0200

    Adam Klobukowski wrote:

    > Witam
    >
    > Mam umowe o prace na czas okreslony (dokladnie 1 rok). Do tego
    > podpisalem umowe lojalnosciowa, stanowiaca ze jezeli zwolnie sie lub
    > zostane zwolniony z mojej winy

    Tak to jest określone w umowie? Tzn że "z winy..."? IMHO o winie można mówić
    wtedy kiedy popełnia się czyn zabroniony, więc jeżeli tak dosłownie to jest
    ujęte, to nawet wypowiedzenie umowy przez pracownika (jeżeli umowa
    przewiduje taką możliwość) nie jest "z winy pracownika".

    > w ciagu 3 lat od jej podpisania, to musze
    > pokryc koszta szkolenia. Nie ma nic o wypadku zakonczenia umowy o prace
    > na czas okreslony.
    >
    > W identycznej sytuacji w mojej firmie jest wiele osob. Ostatnio dwie z
    > nich ktorym koczyly sie umowy o prace, postanowily nie podpisywac
    > nastepnej. Pracodawca stwierdzil ze w takim razie musza zaplacic mu
    > odszkodowanie na mocy umowy lojalnosciowej,

    Wg. mnie pracodawca nie ma racji. Odszkodowanie trzeba płacić w przypadku
    zwolnienia pracownika "z jego winy" (prawodpodobnie tam jest coś o
    przyczynie leżącej po stronie pracownika). W przypadku umowy na czas
    określony nie ma zwalniania się, po prostu umowa przestaje obowiązywać i
    tyle.

> [...]
    > lojalnosciowej) rowne zerwaniem umowy. tzn. nalezy zaplacic kare.
    >
    > Jakie przepisy reguluja te kwestie?
    > Czy pracodawca ma racje co do pracownikow ktorzy nie chca podpisac nowej
    > umowy?
    > Czy klauzula z aneksow jest zgodna z prawem? (jesli nie, rozumiem ze
    > podpisanie jej nie niesie zadnych konsekwencji).
    >
    > W szczegolnosci: rozpatrzmy sytuacje gdzie jest umowa lojalnosciowa, i
    > umowa o prace na czas okreslony. Umowa o prace sie konczy, i pracodawca
    > daje nowa, drastycznie obnizajac pensje. Jak sie bronic w takim wypadku?

    humorystycznie: wyciągasz swoją wersję umowy, z drastycznie podniesioną
    pensją, podpisujesz, i dajesz pracodawcy do podpisu. Jak nie chce,to
    trudno, ty warunek wymieniony w aneksie spełniłeś :)

    A poza tym, czy musicie te aneksy podpisywać?

    p. m.