eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoUmowa cywilna a sąd arbitrażowy-cztyli naciąganie klientów biur turystycznych › Re: Umowa cywilna a sąd arbitrażowy-cztyli naciąganie klientów biur turystycznych
  • Data: 2003-01-03 18:07:01
    Temat: Re: Umowa cywilna a sąd arbitrażowy-cztyli naciąganie klientów biur turystycznych
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    doctore napisa_(a):
    > jak wykazac ze bylo to niedozwolone postanowienie
    > umowne

    wydaję mi się, że tak:
    wnosisz pozew do sądu, w momencie podniesienia przez drugą stronę
    zarzutu zapisu na sąd polubowny wykazujesz, że był on sprzeczny z
    dobrymi obyczajami i rażąco naruszał Twoje interesy (np. pozbawiając
    prawa do sądu i poddając sprawę rozstrzygnięciu jakiegoś "dziwnego"
    organu) - art.385(1) kc, jeśli Ci się uda przekonać sąd i uzna on zapis
    za niedozwolony nie będzie on miał zastosowania - sprawa odbędzie się w
    sądzie, jeśli Ci się nie uda - pozew zostanie odrzucony. Sprawa jest
    trochę ułatwiona, bo zgodnie z art.385(2) pkt 23 kc w umowach z udziałem
    konsumentów poddanie sprawy pod rozstrzygnięcie sądu polubownego jest w
    razie wątpliwości uznawane za niedozwolone. Oczywiście chodzi tu o
    jednostronne, realnie nieuzgadniane (np.z zastosowaniem wzorca umowy)
    narzucenie sądu polubownego, ale na podstawie opisu myślę, że w tym
    wypadku tak właśnie było.

    ewentualnie, jeśli wykorzystywany był wzorzec umowy występujesz do sądu
    okręgowego w Warszawie - Sądu Antymonopolowego o uznanie postanowienia
    wzorca umowy za niedozwolone, a potem, jeśli się powiedzie masz otwartą
    normalną drogę sądową.

    Ale jesli chcesz prowadzić taki spór (o niedozwolone postanowienia)
    proponuje zwrócić się o pomoc do Federacji Konsumentów lub powiatowego
    rzecznika praw konsumenta, zwróć też uwagę na ustawę o usługach
    turystycznych. Dowiedz się też czegoś o tym sądzie polubownym, może
    postępowanie przed nim wcale nie jest tak złym pomysłem, to że jest
    opłacane przez firmę może jeszcze o niczym nie świadczyć, w końcu ktoś
    musi płacić.

    KG