  • Data: 2021-10-08 15:31:44
    Temat: Re: Ucieczka strazniczki
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 08.10.2021 o 14:27, J.F. pisze:
    > A nie bylo to naćpanie narodowym socjalizmem? Rasa panów, Zydzi to
    > samo zło itp?

    Ale na to chorowali od 1933 roku, a przecież nie mordowali masowo ludzi.

    > Jak podaja rozne źrodla - decyzja prawdopodobnie była podjeta
    > jesienią 1941. Konferencja w Wannsee to tylko sprawy organizacyjne
    > omawiała. Jak pisza - nikt tam na konferencji nie protestowal -
    > wszyscy rozumieli role zadania i chcieli je jak najlepiej wypelnic.

    Tyle, że tych wszystkich, to było kilku. I przez większość czasu jeden
    przemawiał, a reszta milczała.

    > No a jesienia 1941 Niemcy odbili stare polskie tereny, gdzie Zydow
    > mieszkalo duuzo. I gdzies tam od poczatku kampanii zaczeli ich
    > mordowac na tylach frontu.

    Mordowanie na tyłach frontu miało raczej charakter porządkowy. Bo nie
    chcieli zrobić czegoś, to sie Niemcom umyśliło. Albo jakiś debil tym
    dowodził i czuł się bezkarny. To nie ta skala, co przerzucić zawartość
    pociągu do komory i zagazować.

    > Mozna ich przesiedlic do Warszawy - bedzie lepszy stosunek obwodu do
    > pojemnosci.

    U nas tak zrobiono. Przywieziono z okolicznych miejscowości. Bo w każdej
    wiosce kilku mieszkało i Niemcy nie bardzo to ogarniali. Zresztą po tych
    lasach i górach, to niektórzy przemieszkali do 1945 roku i przyjścia
    Rosjan.

    > No i jakos wczesniej niewielu zolnierzy pilnowalo, ale tez wtedy
    > Zydzi nie mieli wielkiej presji uciekac - i wystarczyla grozba
    > zastrzelenia.

    To nawet nie była groźba zastrzelenia. W gettach mogli sobie sami żyć
    wśród swoich. Tam niemcy nawet nie wchodzili, bo się poniekąd brzydzili.
    Wielu Żydów podobno było nawet z tego zadowolonych. Oczywiście przez
    pierwsze dwa lata wojny. Wywózki zaczęły się w 1942 roku.

    > Bardzo mozliwe ... ale czy wiec wierzyli niezalezni dziennikarze ?
    > Nie wiem komu to polski rzad podeslal, ale taki raport to sie chyba
    > najpierw sojuszniczym rządom przekazuje w dyskrecji.
    > No ale Sikorski w maju 43 przez BBC to nadawal.

    W 1943 roku, to już niewiele do ratowania było.

    --
    Robert Tomasik