    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Ucieczka strazniczki
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <615d8cdb$0$29057$65785112@news.neostrada.pl>
    <1nnb00ykp8uoi.9wwhkyqs9cq0$.dlg@40tude.net>
    <615d96f4$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <615da8c3$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <615de3ec$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <1gk6h7eso8qva$.12yvhqfyrmc3q.dlg@40tude.net>
    <615e0862$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    <f1uyvghemkoq$.193me3vq5td3g.dlg@40tude.net>
    <615e47aa$0$560$65785112@news.neostrada.pl>
    <1d5bra59tn9bc$.1kti91i1r129d$.dlg@40tude.net>
    <615ec607$0$23913$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 7 Oct 2021 13:17:13 +0200

    On Thu, 7 Oct 2021 12:03:47 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Hitlerowi cała Europa nie była potrzebna raczej. Natomiast nie za bardzo
    > dało się wykroić pół.

    A t jednak ladny kawal zajal.

    > I na to czekał Stalin.

    Tylko nic z tego nie wyszlo, poza wojna w Hiszpanii.
    Gdzie moze Stalin sie dowiedzial, ze to jeszcze nie czas.

    > Pomijając Wielką Brytanię, to na zachodzi ogarnął temat w miesiąc.
    > Problemem była Wielka Brytania, która się "postawiła". A Stalin
    > przygotowywał się do realizacji swojego planu uderzenia w plecy
    > obróconych na Zachód armii. Moim zdaniem Hitler musiał się ratować
    > uderzając na Rosję. Inaczej Stalin by w 1941 roku był w Berlinie.

    Ale o ktorych latach piszesz?
    Bo w 1939, to owszem - ogarnal temat w miesiac, trafnie oceniajac,
    ze zachod sie nie ruszy.

    W 1940 tez ogarnal temat w miesiac, i tu mu sie istotnie GB
    "postawila".

    A w 1941 mial wzglednie spokojna sytuacje militarna, i ciekawe jak
    daleko ZSRR by zaszedl, gdyby uderzyl.

    > Po prostu się dogadał, gdzie mają się wojska spotkać, żeby potem nie
    > doszło do wojny Niecy-Rosja i tak ja postrzegam ten pakt. Podobnie jak w
    > Jałcie dogadali się, żeby USA nie walczyło z Rosją.

    Po czym musial przekroczyc wyznaczona linie, bo sytuacja tego
    wymagala.

    Ale jakby sie mial bac uderzenia przez ZSRR w 39, to przeciez od 17
    wrzesnia mieli swietna okazje.

    > Żeby dało się opracować w kwietniu atak na Polskę, to przygotowania
    > musiały być kilka lat.

    To ogolnie tak - zbrojenia szly.
    Ale mowie o koncowym planowaniu ataku.

    W ZSRR tez zbrojenia szly, i co - po podpisaniu paktu mieliby w 2 dni
    ruszyc?
    No, troche wiecej tych dni bylo, bo pakt nieco wczesniej uzgodniono.

    > Atak, to nie tylko czołgi prące do przodu. Trzeba
    > mieć te czołgi. Przypominam, ze Niemcom nie wolno ich było mieć.
    > Szkolili czołgistów na poligonach w Rosji. Same rysunki na mapie, to
    > jeszcze nie atak.

    No to widzisz - czolgi juz mieli, samoloty juz mieli, a i tak trzeba
    bylo zaplanowac atak szczegolowo.
    A nie ruszyc na hurra, a potem stanac bez zapasow, bez transportu itp.

    > I o to ostatnie chodziło. Przy czym z dwojga złego teraz z perspektywy
    > czasu, to nie jestem pewien, czy to była słuszna decyzja. Trochę co
    > innego wyzwolić nas i wprowadzić swoje rządy, a co innego pomóc i
    > próbować obalić rząd. Na to też liczyliśmy wywołując Powstanie Warszawskie.

    Ale on mial swoja polityke, i na pewno chcial cos urwac na wschodzie.
    A jak rzad ma wojsko na zachodzie, to w miare latwe.

    Tak czy inaczej - to raczej nie bylaby bezinteresowna pomoc.
    Predzej jak piszesz - chcialby nas wciagnac w wojne, Francje i Anglie
    tez, moze jakas symboliczna pomoc udzielil, a naprawde to czekal az
    sie wszyscy wykrwawia i bedzie powtorka z 1918.

    > Moim zdaniem Polska powinna się dogadać z Czechosłowacją. Tych dwóch
    > krajów Hitler by na raz nie ruszył.

    IMO - ruszylby. I kto wie, czy nie skonczyloby sie jak w 39.
    Tylko ze w 38 nie mielismy zachodnich gwarancji.

    > Wydaje mi się, ze Stalin by już nie czekał. Gdyby Niemcy związali się
    > walką z Francuzami, to by poszedł na Zachód.

    Ale dokad - do Bugu, czy na Berlin?

    > Moim zdaniem dlatego
    > Francja i Anglia nie uderzyła. Bo nie wierzę, że nie mieli świadomości,
    > że jak ruszą i Niemcy będą musieli podzielić siły, to przegrają - tyle
    > że to przed Rosją nie zabezpieczało Europy.

    Przede wszystkim - Francja i Anglia w 39 to nie byly gotowe.
    A Stalin ... po co mialby sie ruszac, nie lepiej poczekac
    na wieksze straty wojenne ?

    > Są opracowania, ze byli w październiku 1939 roku w zasadzie na granicy
    > wyczerpania zasobów.

    Sam wiesz, ze w obronie troche inaczej to wyglada.
    A z kolei radziecka gotowosc bojowa - taka patykiem na wodzie pisana.

    > Stalin to zapowiadał publicznie już w latach 20-tych. Nie pamiętam,
    > gdzie o tym czytałem. To była oficjalna strategia Stalina. Nawet się z
    > tym nie krył. Wywołać wojnę w Europie i w ramach KOMINTERNU udzielić
    > pomocy ludziom pracy.

    Jak najbardziej tak ... ale potem przyszly lata 30-te.

    Albo Blitzkrieg byl za wolny.

    J.