    From: "William" <n...@m...mnie.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Testament?
    Date: Thu, 24 Aug 2006 16:00:11 +0200

    Użytkownik "Paweł" <p...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:eck15g$bb2$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Dlaczego problem? Za mało płatne, nie opłaca się? Czyli - mogę sporządzić
    > testament sam, bez potwierdzenia notariusza i będzie on miał taką samą moc
    > prawną?

    Testament spisuje się samodzielnie. Notariusz jest jedynie gwarantem jego
    autentyczności, nie odpowiada zaś za jego treść. Innymi słowy testament
    notarialny jest trudny do podważenia ("włożyli dziadkowi na łożu śmierci
    pióro do dłoni i kazali podpisać"), nie gwarantuje jednak że nie będzie
    pozbawiony wad prawnych. Pomoc w spisaniu (ułożeniu) testamentu to porada
    prawna czyli oddzielna usługa. I raczej dla adwokata a nie dla notariusza.
    On się nie musi znać na prawie spadkowym. Piszę to ku przestrodze, bo znam
    przypadek gdy spadkodawca zaufał notariuszowi a ten nie uprzedził go, że
    ważne wydziedziczenie może nastąpic tylko z okreslonych ustawą powodów.