    Subject: Re: Tajemnica adwokacka
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Thu, 27 Sep 2018 23:58:37 +0200

    W dniu 27-09-18 o 16:41, J.F. pisze:

    > Tak mi sie wydaje, ze sa jeszcze inne przypadki.
    > Lekarz np moze np nie ma nic przeciwko, aby zeznac cos w cudzej sprawie,
    > np nieboszczyka,
    > ale tajemnica lekarska mu zabrania.
    > I tu mozliwosc zwolnienia z tajemnicy przez prokuratora moze istotnie
    > przyspieszyc, tylko to w jakiejs dobrowolnej formie powinno byc -
    > prokurator zwalnia, wiec zeznajacy nie popelnia przestepstwa, ale jesli
    > uwaza, ze powinien tajemnicy dochowac, to czeka odmiawia i niech
    > prokurator przez sad wnioskuje.

    No mniej wiecej chyba na tym ma to polegać. Jak się odwołasz, to sąd
    rozpatruje.

    > Po pierwsze to sobie wyobrazam, ze jak juz sad decyduje o mojej sprawie,
    > to mnie wyslucha i mojego adwokata.
    > Ze bede mogl sie zapoznac z wnioskiem i przedstawic swoje argumenty.

    W końcu świadkiem tylko jesteś, więc już adwokata nie. No i to są
    posiedzenia niejawne, czyli po prostu piszesz do sądu uzasadnienie.

    > No i wyobrazam sobie, ze sad bedzie sam odrzucal wnioski prokuratora
    > stwierdzajac, ze niewystarczajaco uzasadnione.

    O ile nie zmienią się warunki zwolnienia, to niej więcej linia
    orzecznictwa sądów jest znana. Sądzę, że prokuratorzy będą ją utrzymywać.

    > No i na koniec wyobrazam sobie, ze jak prokurator naklamie we wniosku,
    > to sam pojdzie siedziec.

    Nie sądzę, by sąd to rozpatrywał na podstawie wniosku, a nie akt sprawy.
    Tak więc tam nie tylko prokurator, ale masaludzi by kłamać musiała. nie
    twierdzę, że to niemożliwe (choćby sparwa Komendy), no ale teoretycznie
    jest to trudne.

    > Ale widac nikomu nie przeszkadza, ze moga go aresztowac na ~2 tygodnie,
    > a potem nawet nie przeprosza ...

    > I co teraz - przed zleceniem dostarczy decyzje ?

    Zazwyczaj tak się to dzieje. Już pisałem. Czasem wprost w postanowieniu
    jest zarządzenie, by wysłać świadkowi. Policjant tylko dostaje odpis dla
    siebie, albo zgoła informację, że postanowienie do świadka wysłano.