    From: "Roman G." <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Szkola
    Date: Sat, 22 Jan 2005 12:39:21 +0100

    Dnia Fri, 21 Jan 2005 14:09:56 +0100, Ajgor napisał(a):

    > A o co chodzi.. otoz syn byl chory. Lezal da tygodnie w szpitalu. Chodzi do
    > liceum. Dzis sie (calkiem z zaskoczenia) dowiedzial, ze na polrocze z
    > historii dostanie jedynke, bo w czasie, jak byl w szpitalu, klasa pisala
    > dwie klasowki, a on ich nie pisal. A ze lezal wtedy w szpitalu? Cytuje
    > nauczycielke: "A co mnie to obchodzi?". I nie wazne, ze synowi poza tymi
    > klasowkami wychodzi srednia ponad 4.

    Formalnie w twoim przypadku nie wynika to wprost z żadnego przepisu, ale w
    szkołach jest obecnie bardzo silna tendencja na umożliwienie uczniowi
    uzupełnienia braków, szczególnie jeśli wynikają one z
    _usprawiedliwionych_chorobą_ nieobecności.

    Od biedy możesz powołać się na rozp. MENiS z dnia 7 września 2004 r. w
    sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
    słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
    publicznych:

    § 2.
    2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez
    nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
    umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy
    programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole
    programów nauczania uwzględniających tę podstawę.

    § 3.
    2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego
    zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
    2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
    3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    (...)

    Bo przecież uczeń nie dostał szansy wykazać się swoją wiedzą, nauczyciel
    nie wykazał należytej staranności i chęci, aby poziom wiedzy i umiejętności
    ucznia rzetelnie rozpoznać, tak wystawiona ocena przecież zdemotywuje
    zdolnego ucznia, zamiast go zmotywować.. Trochę to naciągane, bo po
    pierwsze przytoczone zapisy są bardzo ogólne i do wyciągania aż tak daleko
    idących wniosków praktycznych w codziennej praktyce szkolnej raczej nie
    upoważniają, po drugie ocena śródroczna dzisiaj pełni tylko funkcję
    informacyjną i ma dużo mniejsze znaczenie prawne niż niegdyś i nauczyciel
    może argumentować, że szansę uzupełnienia brakow uczeń będzie miał w
    przyszłym semestrze.

    Skoro jednak z pozostałych ocen synowi wychodzi średnia 4, to nawet jeżeli
    nauczyciel stosuje nie średnią arytmetyczną, ale średnią ważoną, to chyba
    jedynka nie wyjdzie. Tu na piśmie skierowanym do dyrektora szkoły
    poprosiłbym o uzasadnienie oceny.
    § 5. 1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
    2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
    uzasadnia ustaloną ocenę.

    Kiedy otrzymasz uzasadnienie, możemy się zastanowić, co robić dalej.

    RG