  • Data: 2006-12-30 17:37:19
    Temat: Re: System OEM a padniety dysk
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    januszek wrote:
    > Hmm... Zauważ, że tak wypada porównanie każdej rzeczy w wersji
    > legalnej i nielegalnej. Muzyka, filmy, samochody (tak, bo kradzionego
    > nie musisz rejestrować, dbać o parking, ot włamujesz się i jedziesz
    > potem go zostawiasz gdzie bądź), etc.

    Ale nie masz obowiązku malowania go na różowo w zielone ciapki i - na
    przykład - przeklepywania trzech pierwszych słów wypowiedzianych przez
    określonego redaktora jakiegoś państwowego radia do komputera pokładowego w
    celu włączenia silnika.

    Jest podział na rzeczy, które są niezbędne do używania systemu (tworzenie
    partycji, formatowanie, instalacja) i takie, które wynikają jedynie z
    widzimisię producenta. Dla przykładu żaden Linux nie wymaga aktywacji
    systemu.

    Według Twojej analogii - nie wnikając na razie w funkcjonalność systemu, bo
    nie o tym rozmawiamy - masz dwa samochody, jeden który musisz zarejestrować
    i wykonać powyższe czynności i jeden, który musisz zarejestrować i to
    wszystko. Który - według Ciebie, jest wygodniejszy?

    A lipa polega na tym, że dzisiejsze czasy (rząd (vide: Płatnik),
    społeczeństwo (np. potencjalni klienci)) zmuszają Cię do wybrania tego, w
    którym musisz robić kilka magicznych rzeczy zanim zaczniesz systemu
    normalnie używać.

    Kolejną rzeczą, która mnie wpienia jest - w każdym menu Pomoc aplikacji
    systemowych - pozycja "Czy ten Windows jest legalny?" przenosząca do stron
    MS dotyczących piractwa, co mnie...

    wpienia. Żeby nie bluzgać.

    > Po za tym pytałem gdzie Ty w treści Licencji eula z MS windows OEM
    > widzisz łamanie prawa? Ciekawi mnie to, o tyle, że gdyby faktycznie
    > coś takiego tam było to można by zarobić kilka milionów bo jest komu
    > płacić ;)

    Póki co znalazłem jeden motyw, nie szukałem innych, bo uwierz, że mam
    ciekawsze zajęcia niż dogłębne studiowanie EULA MS :)

    Polskie prawo: Możesz *zawsze* zrobić i *korzystać* z jednej kopii
    oprogramowania, które kupisz.

    MS: Możesz zrobić jedną kopię systemu, ale *nie wolno* Ci z niej instalować
    systemu. Dzwoniłem do MS w tej sprawie i pytałem; pani kombinowała tak:
    możesz zrobić jedną kopię oprogramowania, ale nie możesz z niej instalować
    systemu - bo możesz zrobić kopię tylko, gdy jest Ci *niezbędnie potrzebna*
    przy czym tego *niezbędnie potrzebna* nie wyjaśniła. Swojego toku myślenia
    też - według niej był zupełnie logiczny.

    > j.
    >
    > ps. Windows jest w większości bo Linux jest taki jaki jest ;)

    Kwestia gustu i potrzeb. Nie kontynuuję, bo temat flejmogenny.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!