    From: "Multiofe" <r...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Studia i pierwsza praca
    Date: 1 Jul 2006 05:03:56 -0700

    > 19 czerwca rozpoczalem prace na umowe o prace, na razie okres probny.
    > Ubezpieczenia spoleczne, jakies skladki zdrowotne i podatki zaberaja
    > normalnemu czlowiekowi, zarabiajacemu jak pewnie wiekszosc z nas, w
    > przyblizeniu 1/3 pensji brutto. Czy mi, jako osobie ubezpieczonej (o ile
    > rzeczywiscie wciaz jestem ubezpieczony przez uczelnie), nie powinno sie
    > odcinac troszke mniej, chociazby za ubezpieczenie zdrowotne?
    To pytanie do sejmu:)

    > I drugie pytanie, niedlugo losowanie OFE. Chcialbym sie zapisac do jakiegos
    > OFE a nie byc wylosowanym ale w tym tygodniu nie dam rady. Czy rozpoczynajac
    > prace 19.06, ale bedac wtedy jeszcze na pewno studentem, zalapie sie do
    > najblizszego losowania OFE, czy dopiero ew. wylosuja mnie w styczniu 2007 o
    > ile sie nigdzie nie zapisze? Czy w ogole bycie studentem ma tu jakies
    > znaczenie?
    Ma znaczenie- jeśli jest Pans tudentem do 16go roku zycia, to może za
    Pana nie być odprowadzana składka emerytalna- wówczas nie może Pan
    dokonac wyboru OFE. Nalezy się tego dowiedzieć u pracodawcy.
    Jeśli składka emerytalna jest odprowadzana, to powinien Pan jak
    najszybciej wybrać OFE. Do tego losowania nie jest Pan kwalifikowany-
    jednym z kryterium podlegania losowaniu jest otrzymanie do 10 czerwca
    wezwania z ZUS informującego o koniecznosci wyboru OFE. Jesli podjął
    Pan pracę 19 czerwca, nie ma szans żeby znalazł się Pan na liście
    ZUS na początku czerwca, czyli będzie Pana dotyczyło losowanie
    styczniowe.
    Co oczywiście nie powinno skłaniać do czekania, bo to same straty.
    > A tak w ogole gdzies trzeba zglosic fakt zatrudnienia? W ZUSie? W US?
    Fakt zatrudnienia zgłasza za Pana do wszelkich możliwych urzędów
    pracodawca

    zespół Multiofe http://www.multiofe.pl wszystko o funduszach
    emerytalnych