    From: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Student -> bezrobotny
    Date: 31 Aug 2005 12:29:06 +0200

    > Użytkownik "Piotrek" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dziecko to bardzo proste. zarabiam miesiecznie 3-4 tys złotych. Za studia
    > płacę 2 tys na semestr. Rachunek ekonomiczny jest prosty. Zarabiam na siebie
    > i swoja rodzinę i swoje studia. Gdybym studiowala dziennie to moja rodzina
    > zyłaby chyba z zasiłku wyplacanego przez państwo, czyli m.in z Twoich
    > pieniędzy. Tak byś wolał?

    Przepraszam że długo nie odpowiadałem, po prostu nie śledziłem ostatnio tej
    dyskusji i sądziłem, że została zakończona. Skoro nie, odpowiadam. Na początku
    muszę stwierdzić, że dostrzegam tu jakąś niekonsekwencję. Twierdzisz, że na
    dzienne studia nie byłoby cię stać, a w innym poście twierdzisz, że studia
    dzienne też kiedyś skończyłaś. Rozumiem, że było to jeszcze przed założeniem
    rodziny. Pojawiły się więc dodatkowe okoliczności, które teraz co prawda
    mogłyby stanowić problem w podjęciu studiów dziennych, ale wcześniej ich nie
    było. Argument jest więc trochę chybiony, bo większość studentów (przynajmniej
    na początku studiów) nie ma jeszcze dzieci na utrzymaniu.

    Moja wypowiedź dotycząca studentów studiów zaocznych nie odnosiła się więc do
    osób takich jak ty. Mnie chodziło o to, że 99% studentów studiów zaocznych
    twierdzi, że JEDYNĄ przyczyną studiowania zaocznie były dla nich trudności
    finansowe. Jeszcze nie słyszałem, żeby ktoś ze studiów zaocznych stwierdził, że
    był za głupi na studia dzienne-zawsze był co najwyżej za biedny, ale nigdy za
    głupi. Proszę nie przesadzać z tą biedą uniemożliwiającą podjęcie studiów
    dziennych-przyjrzyjmy się temu trochę bardziej obiektywnie. Zacznijmy od tego,
    że wielu studentów studiów dziennych mieszka w akademikach. Kto może w nich
    mieszkać? Odpowiedź jest prosta: ktoś, kto studiuje dość daleko od miejsca
    zamieszkania i ktoś, kto jest raczej biedny-inaczej nie dostałby miejsca w
    akademiku. Pomijam tu oczywiście patologiczne przypadki krętaczy, którzy
    oszukują urząd skarbowy i różnymi sposobami uzyskują fikcyjne zaświadczenia o
    miesięcznych dochodach swojej rodziny, z których wynika, że wynoszą one np.
    dokładnie tyle, ile miesięczna opłata za akademik, czyli ludzie ci po opłaceniu
    akademika muszą żyć o wodzie (bo na chleb już ich nie stać), podczas gdy pod
    akademikami mają zaparkowane swoje ekskluzywne samochody. Pomińmy jednak
    kwestię oszustów. Student dzienny ma kilka możliwości uzyskania pomocy
    materialnej, takich jak dopłata do akademika, stypendium socjalne, stypendium
    naukowe itp.-wszystko zależy od chęci. W dodatku (a może przede wszystkim) nie
    płaci też za naukę. Jakoś nie słyszałem o tym, żeby ostatnio zabrakło chętnych
    do mieszkania w akademikach, co znaczy, że w ostatnich latach nie zaszły jakieś
    niesamowite zmiany i na studiach dziennych nie zaczęli nagle studiować sami
    bogacze.