  • Data: 2007-08-17 10:56:33
    Temat: Re: Sprzedaż komputerów osobistych w Polsce
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński) szukaj wiadomości tego autora

    Johnson <j...@n...pl> writes:

    > To masz poczytaj sobie :)
    >

    > 1 1. Artykuł 269b KK jest przepisem nowym.

    Nowym, czyli nie sprawdzonym w praktyce (i -- z uwagi na to, że jest
    to przepis ustanowiony na krótko przed wejściem Polski do UE --
    najprawdopodobniej ustanawianym 'na szybko', bez zagłębiania się
    w problematykę przestępczości komputerowej).

    > Został on wprowadzony do KK ustawą z 18.3.2004 r. o zmianie ustawy -
    > Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy -
    > Kodeks wykroczeń (Dz.U. Nr 69, poz. 626). Celem uchwalenia tej
    > ustawy było m.in. dostosowanie prawa polskiego do Konwencji Rady
    > Europy o cyberprzestępczości.

    Tak na moje to 'dostosowaliśmy się' zamykając jednocześnie skutecznie
    rynek rodzimej technologii komputerowej.

    > Artykuł 269b jest więc jednym z przepisów dostosowawczych.
    >

    > 2 2. Artykuł 269b KK ma związek z art. 6 Konwencji
    > o cyberprzestępczości, w którym to przepisie określono przestępstwo
    > zwane w konwencji niewłaściwym użyciem urządzeń. Artykuł 6 Konwencji
    > stanowi:

    Nazwa jest trafna. Gdyby przepis traktował właśnie o niewłaściwym
    użyciu urządzeń, to byłoby to zgodne ze zdrowym rozsądkiem.

    > ,,1. Każda Strona podejmie takie środki prawne i inne, jakie
    > okażą się niezbędne dla uznania za przestępstwo w jej prawie
    > wewnętrznym, umyślnych i bezprawnych:

    Innymi słowy -- Polska podjęła środki drastyczne, porównywalne
    z wprowadzeniem zakazu wytwarzania, sprzedaży i wynajmu urządzeń
    elektrycznych lub mechanicznych.

    > a. produkcji, sprzedaży, pozyskiwania z zamiarem
    > wykorzystania, importowania, dystrybucji lub innego udostępniania:
    >

    > i. urządzenia, w tym także programu komputerowego,
    > przeznaczonego lub przystosowanego przede wszystkim dla celów
    > popełnienia któregokolwiek z przestępstw określonych zgodnie
    > z artykułami 2-5;

    Czyli 'wytrychy'. Niestety w polskiej implementacji zamiast
    wytwarzania, sprzedaży i wynajmu 'wytrychów' zabroniono wytwarzania,
    sprzedaży i wynajmu szerokiej klasy urządzeń przystosowanych do tego,
    żeby posłużyć w roli 'wytrychu'.

    > ii. hasła komputerowego, kodu dostępu lub podobnych danych,
    > dzięki którym całość lub część systemu informatycznego jest dostępna
    > z zamiarem wykorzystania dla celów popełnienia któregokolwiek
    > z przestępstw określonych zgodnie z artykułami 2-5 oraz
    >

    > b. posiadania jednostki wymienionej powyżej w punktach
    > a.i. lub ii. z zamiarem wykorzystania w celu popełnienia
    > któregokolwiek z przestępstw określonych zgodnie z artykułami
    > 2-5. Strona może w swoim prawie wprowadzić wymóg, że
    > odpowiedzialność karna dotyczy posiadania większej ilości takich
    > jednostek.

    Wszystko jest zgodne ze zdrowym rozsądkiem: chodzi o posiadanie
    komputera połączone z zamiarem użycia go w celach przestępczych.

    > 2. Niniejszego artykułu nie należy interpretować jako mającego
    > na celu pociągnięcia do odpowiedzialności karnej w przypadku, kiedy
    > produkcja, sprzedaż, pozyskiwanie z zamiarem wykorzystania,
    > importowanie, dystrybucja lub inne udostępnianie lub posiadanie,
    > o którym mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, nie jest dokonywane
    > w celu popełnienia przestępstwa określonego zgodnie z artykułami 2-5
    > niniejszej Konwencji, jak w przypadku dozwolonego testowania lub
    > ochrony systemu informatycznego.

    Cały czas jest mowa o intencji, w której się wytwarza, sprzedaje lub
    wynajmuje przedmiot. W polskim prawie nie ma nic na temat.

    [...]

    > 4 4. Jak podkreśla K. Gienas, art. 269b KK (jak i jego konwencyjny
    > pierwowzór) kryminalizuje faktyczne stadium przygotowania do
    > popełnienia szeregu przestępstw, które są związane z funkcjonowaniem
    > Internetu (zob. K. Gienas, Uwagi do przestępstwa..., Prok. 2005, Nr
    > 1, s. 75). Chodzi w tym przepisie o przeciwdziałanie wykorzystywaniu
    > tzw. narzędzi hackerskich w celach sprzecznych z prawem (tamże
    > i podana tam literatura).

    Słowo 'hacker' nie jest synonimem dla 'przestępca komputerowy'.

    [...]

    > 6 1. Działanie sprawcy określone w art. 269b § 1 KK może przybierać
    > różne postacie. W przepisie bowiem wymieniono kompleks zachowań się
    > sprawcy dotyczący:

    Moim zdaniem art. 269b sam jest wynikiem kompleksu zachowań
    świadczących o niezrozumieniu wśród polskich prawodawców zagadnień
    związanych z możliwościami współczesnych -- dostępnych powszechnie --
    komputerowych rozwiązań technicznych.

    > a) po pierwsze - urządzeń lub programów komputerowych
    > przystosowanych do popełnienia określonych w tym przepisie
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > przestępstw;

    I tu jest pies pogrzebany. Każdy komputer osobisty -- jako urządzenie
    -- jest przystosowany do popełnienia przestępstwa z tych artykułów.

    [...]

    > 7 2. Przestępstwo z art. 269b KK wydaje się być przestępstwem
    > materialnym, to jest znamiennym skutkiem.

    Skutkiem wytworzenia komputera osobistego.

    > Nie chodzi tu jednak o skutek w postaci popełnienia jednego (lub
    > kilku) z przestępstw wymienionych w art. 269b § 1 KK lecz o skutek
    > w postaci wytworzenia, pozyskania, zbycia lub udostępnienia innym
    > osobom urządzeń lub programów komputerowych, przystosowanych do
    > popełniła przestępstwa wymienionego w art. 269b § 1 KK,

    Gdyby postępować zgodnie z literą prawa, to po 18 kwietnia 2004
    r. zamknięte zostałyby wszystkie sklepy komputerowe w Polsce.

    [...]

    > 8 3. Wydaje się, że czyn z art. 269b § 1 KK jest przestępstwem
    > głównie z działania

    Tak, ale działania polegającego na 'wytwarzaniu, sprzedaży lub
    wynajmie urządzeń uniwersalnych', a nie działania polegającego na
    wykorzystaniu urządzeń uniwersalnych do popełnienia przestępstwa.

    [...]

    > , osoby umieszczające tylko odnośniki (linki) do zasobów
    > zawierających takie oprogramowanie, jak również osoby tworzące
    > i rozpowszechniające wirusy komputerowe.

    Wirusy komputerowe to jedyny konkretny, logiczny i zrozumiały
    przypadek w tym tekście.

    [...]

    > 11 6. Co się tyczy pojęcia systemu komputerowego lub sieci
    > teleinformatycznej zob. wyżej, uw. do art. 269a KK. Zob. też
    > terminologia używana w ustawie z 16.7.2004 r. - Prawo
    > telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), w której to
    > ustawie sięgnięto aż do ośmiu dyrektyw Wspólnot Europejskich.

    Może i sięgnięto do dyrektyw, ale na pewno nie przeczytano ich
    dokładnie i ze zrozumieniem (pośpiech spowodowany zbliżającym się
    terminem podpisania traktatu unijnego?).

    [...]

    > 13 2. Niemniej zdać sobie sprawę trzeba z tego, że aby popełnić
    > omawiane przestępstwo samodzielnie potrzebne są umiejętności
    > techniczne.

    Czyli wszyscy informatycy i elektronicy w Polsce pod lupę.

    [...]

    > 24 1. Przestępstwo z art. 269b § 1 KK jest przestępstwem
    > publicznoskargowym. Jest przeto ścigane z oskarżenia publicznego,
    > z urzędu.

    Pozostaje tylko czekać na serię zatrzymań.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl