    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprowadzanie towaru z Chin i sprzedawanie go na Allegro
    Date: Sat, 17 May 2014 20:27:14 +0200

    Użytkownik "kostek78" <k...@n...com> napisał w wiadomości
    news:ll68ri$7bq$1@news.task.gda.pl...

    > 0. Czy tego typu działalność jest w Polsce legalna i jakie przepisy ją
    > regulują?

    Oczywiście, że jest legalna, natomiast przepisów normujących działąność
    gospodarczą jest wiele i musisz albo znaleźć dobre biuro księgowe, albo
    samemu to poszukać.

    > 1. Jeżeli ktoś zamawia w chińskim sklepie większą ilość towaru (z
    > zamiarem sprzedaży po nieco wyższej cenie na Allegro) i chiński sklep
    > wysyła towar do Polski - ale jako gift (czyli bez podatków i ceł) - to co
    > powinna - osoba odbierająca towar - zrobić, żeby jakoś zalegalizować tę
    > transakcję?

    Trudno jest powiedzieć, jakie przepisy obowiązują w Chinach. Ale nie
    zwalnia Cie to z obowiązku zapłaty cła w Polsce. Musisz zatem pamiętać
    choćby o oszacowaniu cła przy ustalaniu ceny w Polsce. Tu z kolei
    sugerowałbym skorzystanie z usług sensownej Agencji celnej, bo na początku
    to jest trudne do ogarnięcia.

    > 2. Jeżeli chiński sklep wysyła komuś towar w trybie normalnym tzn. nie
    > jako gift, to osoba odbierająca towar płaci ewentualny podatek i cło, to
    > wiem. Ale czy jeszcze coś musi w tej sprawie robić? I czy dostanie jakiś
    > dowód, że ten podatek i cło faktycznie przy odbiorze zapłaciła?

    Jak soibie prywatnie ściągasz gifty, to Toja sprawa. Ale opierając na tym -
    zakładam, że skoro tu pytasz, to chcesz to robić legalnie - działaność
    gospdoarczą nie da się tego traktować jako giftów. Natomiast widzę problem
    w księgowaniu wyniikajacych z tego tytułu kosztów i chyba najprościej
    byłoby rozliczać sie z fiskusem na zasadzie ryczału od przychodu - bo
    faktur raczej od nich nie dostaniesz.

    > 3. Jeżeli ktoś chciałby się tego typu biznesem zajmować, to kiedy
    > najpóźniej musiałby założyć działalność gospodarczą, aby było to
    > najbardziej korzystne, a zarazem - zgodne z polskim prawem? Jeżeli ktoś
    > zamówiłby taki towar z Chin, to przecież paczki nie dostanie ani jutro
    > ani pojutrze... Ani nawet za tydzień... Może za dwa tygodnie by dostał...
    > Płacić za prowadzenie działalności gospodarczej przez pół miesiąca, kiedy
    > ktoś wie, że zysku przez ten czas nie ma i nie będzie... to trochę bez
    > sensu. Czy jest na to jakaś sprytny, ale legalny sposób?

    Ściągam prywatnie dla siebie różne rzeczy z Chin i paczki statkiem
    przychodzą mniej więcej po miesiącu. Uważam, że momentem rozpoczęcia
    działaności gospodarczej jest moment wystawienia oferty. Sam towar możesz
    spokojnie zamówić bez zgłaszania działaności. Natomiast kosztem dla Ciebie
    będzie cło, więc jeśli nie chciałbyś się rozliczać ryczałtem, to pasowałoby
    zgłosić działaność co najmniej przed takim cłem.

    > 4. Czy ktoś, kto chciałbym się tego typu biznesem zajmować, musi udzielać
    > polskim klientom gwarancji tak, jak sklep?

    Oczywiście. Z tym, że gwarancja jest dobrowolna, natomiast Tobie pewnie
    chodzi o ewentualne roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową.

    > 5. Jeżeli tak, to jak taka gwarancja miałaby być realizowana? Jeżeli
    > klientowi sprzęt się popsuje, to osoba zajmująca się importem i sprzedażą
    > sprzętu wady nie naprawi, a wysyłka do Chin - biorąc po uwagę niską cenę
    > sprzętu - będzie dla klienta nieopłacalna. Chyba, że to potencjalny
    > klient będzie musiał wziąć na siebie koszt związany z wysyłką
    > uszkodzonego egzemplarza? Jak wygląda sprawa z tą gwarancją?

    Z tego co wiem statystycznie oblicza się ile urządzeń sie spuje i taką
    częśćw artości dodaje do marży. W razie awarii wymienia się na nowe
    urządzenie, albo zwraca cenę.

    > 6. O czym jeszcze powinna wiedzieć osoba, która nigdy wcześniej nie miała
    > do czynienia z importem chińskiego towaru i sprzedawaniem go w Polsce?

    Jest jeszcze aspekt znaków towarowych. Chińczycy niestety podchodzą do tego
    dość swobodnie, a przy sprzedaży w Polsce podlegasz polskiemu, a nie
    chińskiemu prawu. Po za tym niektóre firmy dają na danym obszarze
    wyłączność importerom i prowadzając do obrotu ich wyroby możesz się narazić
    na roszczenia cywilnoprawne, nawet jeśli będą to oryginalne wyroby.