    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprawa o alimenty
    Date: Mon, 12 Dec 2005 21:28:49 +0100

    SG wrote:

    > Ponieważ p. Adam nie moze znaleźć pracy, mimo że szuka, a kończy mu
    się okres zasiłkowy, żona wskazała
    > na jego rodzinę - siostrę p. Adama oraz jej dzieci aby to one zamiast
    p. Adama płaciły dla niej 1000 PLNów co
    > miesiąc na "utrzymanie syna". A sędzina kóra prowadzi sprawę wezwała
    bogu ducha winnych ludzi żeby
    > przedstawili swoje zaświadczenia o dochodach. Na wskazanie że jest
    jeszcze córka p. Adama (siostra rodzona
    > upośledzonego syna) a wskazani w pozwie stanowią dalszą rodzinę -
    sędzina odparsknęła i stwierzdiła że jak ona
    > zasadzi to będą musieli płacić, to to jest wyższy cel.

    Żartujesz?
    Sędzia próbuje zasądzić alimenty od... ciotki i jej dzieci?
    Przecież to niemożliwe.
    Skąd oni ją wzięli? Z łapanki?

    Jej niekompetencja jest tak oszałamiająca, że ja rozważyłabym też
    złożenie na nią skargi do Prezesa Sądu. Bo wygląda na to, że ta kobieta
    nie rozumie podstawowych pojęć kodeksowych.

    Kodeks rodzinny nie pozostawia tu żadnych wątpliwości:

    "Art. 128. Obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby
    także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w
    linii prostej oraz rodzeństwo."

    Ciotka i jej dzieci to klasyczni krewni w linii... bocznej.
    Krewni w linii prostej, to dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie.
    Ciotki i kuzyni już nie.
    A rodzeństwo to rodzeństwo. Zwykłe, nie cioteczne.

    Oprócz tego jest tylko małżonek (art. 130)

    Zatem jeżeli ta sędzia zasądzi alimenty od niewłaściwych osób, a oni się
    odwołają, to jej wyrok upadnie w apelacji. Trzeba tylko pamiętać, że na
    apelację jest bardzo mało czasu (2 tygodnie).

    > Jak się przed czymś taki bronić ? Czy sędzina ma mozliwość od tak
    wskazania innych osób z dalszej
    > rodziny i zasądzenia od niech alimentów ? Problem obroby jest kapkę
    bardziej skomplikowany, bo była żona
    > p. Adama ma przyjaciółkę która pracuje w lokanym sądzie, a ta z kolei
    przyjaźni się z sędziną. Wpływ przyjaźni
    > jest niewątpliwy gdyż było kilka innych pozwów, które sądziła ta sama
    sędzina, i sposób traktowania
    > stron wyrażnie się różnił.

    W takiej sytuacji należy wystąpić do Prezesa Sądu o wyłączenie tej sędzi
    z powodu wątpliwości co do jej bezstronności.

    Art. 49. Kodeksu postępowania cywilnego
    "Niezależnie od przyczyn wymienionych w artykule poprzedzającym, sąd
    wyłącza sędziego na jego żądanie lub na wniosek strony, jeżeli między
    nim a jedną ze stron lub jej przedstawicielem zachodzi stosunek osobisty
    tego rodzaju, że mógłby wywołać wątpliwości co do bezstronności sędziego."

    Wniosek najlepiej złożyć pisemnie. Jednocześnie zwracam uwagę na § 2.
    Należy uprawdopodobnić, że dopiero w czasie sprawy te osoby dowiedziały
    się o przyczynach możliwej bezstronności, bo inaczej powinny były
    zażądać wyłączenia sędziego od razu.

    Kodeks postępowania cywilnego, art. 50. § 1.
    "Wniosek o wyłączenie sędziego strona zgłasza na piśmie lub ustnie do
    protokołu w sądzie, w którym sprawa się toczy, uprawdopodabniając
    przyczyny wyłączenia.
    § 2. Strona, która przystąpiła do rozprawy, powinna uprawdopodobnić
    ponadto, że przyczyna wyłączenia dopiero później powstała lub stała się
    jej znana.
    § 3. Aż do rozstrzygnięcia sprawy o wyłączenie sędzia może spełniać
    tylko czynności nie cierpiące zwłoki."

    Czyli:
    1) wniosek o wyłączenie sędziego, uprawdopodabniający, że:
    -sędzia ma powody do bezstronności,
    -zainteresowani dowiedzieli się o tym dopiero po rozprawie.

    2) a jeśli to nie odniesie skutku i sędzia nie zostanie wyłączona, to Ci
    ludzie muszą pamiętać, że czas na apelację jest bardzo krótki. Dlatego
    najlepiej jakby sobie od razu przygotowali apelację, żeby nie przepadł
    im termin (2 tygodnie od doręczenia wyroku z uzasadnieniem, jeśli
    wystąpią o uzasadnienie).

    --
    MArta
    m...@N...pl