  • Data: 2003-11-03 13:48:48
    Temat: Re: Sprawa mieszkaniowa - przepisanie własności czy testament?
    Od: "lablador" <l...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
    komplikacji
    > z tym związanych chciałbym zapytać się o najlepsze rozwiązanie dla
    poniższej
    > sytuacji:
    > Rodzice - w podeszłym wieku - mają 7 dzieci. Są właścicielami mieszkania,
    > które to chcieliby (wraz z całym dorobkiem) po swojej śmierci przekazać
    > jednemu synowi.
    > Jak powinni to zrobić - aby - żadne z pozostałych dzieci - nie miało
    prawa
    > do jakichkolwiek roszczeń dot. tego mieszkania (dorobku),
    > czy kwestia testamentu rozwiązuje problem?

    Pewniejsza jest darowizna bo nie mozna sobie jej tak latwo odwolac jak mozna
    zmienic testament. Rodzice az do smierci moga sobie dowolnie zmieniac w
    testamencie kogo do spadku powoluja, owy syn nawet o tym wiedzial nie
    bedzie.

    > Myśleli również o możliwości przepisania już teraz za życia całego majątku
    > na syna, jednak czy można to zrobić w taki sposób, aby zastrzec sobie
    > możliwość dożywotniego mieszkania w owym mieszkaniu? (Wiem że to trochę
    > pogmatwane, ale ogólnie mówiąc syn - docelowy właściciel mieszkania - jest
    > jeszcze kawalerem a pod wpływem kobiety ludzie się zmieniają :) a rodzice
    > nie chcieliby w pewnym momencie zostać bez dachu nad głową )

    Nie takie znowu pogmatwane, zawieraja umowe darowizny z poleceniem
    ustanowienia przez obdarowanego sluzebnosci osobistej dozywotniego
    zamieszkiwania w ilus tam pokojach i korzytsania z urzadzen wspolnych,
    klatki , lazienki i co tam chcecie a obdarowany przyjmujac darowizne
    polecenie to wykonuje i w tym samym akcie notarialnym sluzebnosc na rzecz
    rodzicow ustanawia. Po problemie.
    > No i jeszcze jedno pytanie czy w przypadku przepisania własności - będzie
    > obarczone dodatkowymi opłatami z tytułu darowizny itp?

    Bedzie. Ale jesli zobowiazesz sie, ze bedziesz tamn mieszkal przez co
    najmniej 5 lat to z podstawy opodatkowania wolna jest powierzchnia 100 m2
    mieszkania. Do tego dochodzi ewentualnie kwota wolna od podatku dla grupy
    pierwszej tj ok 9,5 tys. Moze nawet wyrobisz sie nie placac zadnego podatku

    Dan.