    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spadek
    Date: Thu, 19 Aug 2004 20:57:08 +0200

    > 1.) W jaki sposob ow rodzinka ( tzn. babcia,brat i dwie siostry)
    > mogli zrobic podzial spadku pomijajac w tym podziale ojca
    > (przeciez ojciec byl synem dziadka)

    Może ojciec się zrzekł. A może to było gospodarstwo rolne - wówczas
    obowiązywał przepis, że dziedziczyły je tylko osoby związane z rolnictwem.

    > 2.) Gdzie moge szukac dokumentow w jaki sposob i na jakich zasadach
    > zostal podzielony spadek dziadka i ewentualnie
    > komu mozna zlecic taka sprawe

    Zlecić? Adwokatowi, detektywowi. Dokumenty powinny się znajdować w sądzie
    właściwym dla miejsca otwarcia spadku, ale nie mam pojęcia, czy mogą zostać
    udostępnione osobie postronnej. Po za tym, o ile wiesz jaka nieruchomość
    wchodziła w skład spadku, to najlepiej byłoby zajrzeć do jej księgi
    wieczystej. Tam będziesz mieć przynajmniej sygnaturę tamtych akt wpisaną. A
    księgi są jawne.

    > 3.) Zakladajac ze zaistnialo przestepstwo , czy moglbym sprawe
    > podzialu spadku odkrecic
    > (jestem synem ojca ktorego pominieto w podziale spadku)

    Odkręcić teraz będzie trudno, bowiem pomijając kłopot ze znalezieniem po
    takim czasie samych dowodów, to jeszcze nabywcy nieruchomości mogą spokojnie
    podnosić zasiedzenie (w końcu nabyli w dobrej wierze, bo postanowieniem
    sądu). O ruchomościach nawet nie piszę, bo to nie ma sensu. Nie dojdziesz,
    co dziadek miał 20 lat temu, a jak nawet, to prawdopodobieństwo, ze ma to
    jakąś wartość to w chwili obecnej jest znikome.

    Zresztą w tym wypadku raczej trudno mówić o przestępstwie. Musieli by zataić
    fakt, że dziadek ma jeszcze jednego potomka. Było by to krzywoprzysięstwo
    (art. 233 kk obecnie, ale 20 lat temu to 248 dkk - jeśli dobrze pamiętam).
    To już się przedawniło. Od strony cywilnej pewnie by się to dało obalić, bo
    wówczas można by dowieść złą wiarę spadkobiercy i ewentualnie obalić
    domniemanie dobrej wiary. Ale przecież ojciec o śmierci dziadka pewnie
    wiedział. skoro nic nie zrobił, to nie podejrzewam, by o to w tej sprawie
    chodziło.