    From: Dorota <d...@N...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Służebność drogi koniecznej
    Date: Wed, 2 Aug 2006 12:30:16 +0000 (UTC)
    Sender: Dorota Kulas <d...@p...ds.pg.gda.pl>

    Jolanta Pers <j...@g...skasuj-to.pl> wrote:

    > Nie ma czegoś takiego jak "wartość rynkowa służebności". Ludzie się
    > przeróżnie umawiają, kwota jednorazowa, kwota co rok, dzielenie się
    > kosztami utrzymania, różnie.

    Tutaj: http://www.poradaprawna.pl/artykul.php?id=2064
    wyczytałam coś takiego:

    "2. Wynagrodzenie za ustanowienie drogi koniecznej

    Sąd z urzędu orzeka o wynagrodzeniu za ustanowienie drogi koniecznej,
    niezależnie od ewentualnych żądań odszkodowawczych właściciela
    nieruchomości służebnej. Wysokość wynagrodzenia ustala się według cen
    rynkowych. Istnieje przy tym możliwość ustalenia odpłatności jednorazowej
    za ustanowienie drogi koniecznej, bądź też ustalenia wynagrodzenia
    w formie świadczeń okresowych (rocznych, kwartalnych, miesięcznych
    itp.). W przypadku zastosowania tej drugiej formy wynagrodzenia za
    ustanowienie drogi koniecznej, wysokość świadczeń okresowych może
    być modyfikowana w razie zmiany stosunków (w świetle orzecznictwa
    może mieć tu zastosowanie art. 907 § 2 kc)."

    - stąd pytanie o wartość rynkową; nie mam jasności, jak to może wyglądać,
    póki co nie wiem jeszcze, czy to było z orzeczenia sądu, czy umowy
    stron (sąsiad i obecny właściciel to rodzeństwo). Jeśli służebność jest
    już ustanowiona, to jakie mamy pole manewru? Np. gdyby nie było informacji
    o służebności dotyczącej przeprowadzenia mediów?

    Gdyby okazało się, że służebność nie jest ujawniona w KW (rozumiem, że
    dotyczy to jedynie KW sąsiada? Czy w KW właściciela/sprzedającego też
    powinna być jakaś informacja dotycząca tej służebności?), to czy umowa
    między sąsiadami jest ważna?

    Czy opłata związana ze służebnością może (lub powinna) być również
    zapisana w umowie notarialnej lub KW? Jakie sąsiad ma możliwości,
    gdyby chciał zmienić kwotę? Nie chciałabym, aby okazało się, że za
    jakiś czas mogłoby to być przedmiotem sporu; do posesji nie ma innej
    drogi (nawet pieszo jedyną możliwością jest przejście przez działkę
    sąsiada). Czy sąsiad ma prawo zażądać dowolnej kwoty?
    Co się dzieje w przypadku braku porozumienia, idzie się do sądu?

    Dziękuję i pozdrawiam,
    --
    Dorota Kulas
    dorotaq<AT>polbox.com