    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Słup na działce rolnej
    Date: Sat, 7 Oct 2006 19:29:27 +0200

    On Sat, 7 Oct 2006, machina wrote:

    > której co roku wykonywane są prace polowe maszynami rolniczymi. Na tej
    > działce stoi słup wysokiego napięcia, w samym środku.

    A on jest na planach?

    > Czy wogole znajomi mogą zazadac od zakladu energetyczne usuniecia tego slupa
    > z ich dzialki? W koncu dzialka to wlasnosc prywatna

    Ano :)

    > i nie musimy sie zgadzac aby ktokolwiek na niej cos stawial.

    To nie jest tak.
    Dajmy na to - masz sąsiada który nie ma jak dojechać do swojego
    pola/domu/...
    Jest cała paczka ograniczeń i nakazów które mogą być nałożone, czy
    to dobrowolnie czy przymusowo (decyzją sądu) na użytkowanie ziemi.
    Ktoś może mieć prawo żeby przejeżdżać przez kawałek czyjegoś
    terenu, ZE może mieć prawo trzymania gdzieś słupa.
    Tyle, że jest to zazwyczaj odpłatne - albo jednorazowo, albo
    w postaci czynszu.
    Do tego dochodzi takie coś jak zasiedzenie - jak się korzysta
    z nieruchomości dostatecznie długo, to można *zażądać* uznania
    tego korzystania za uprawnione.
    Krótko mówiąc - "mało danych".
    Primo - może ci znajomi nie pamiętają że kiedyś ich przodkowie
    dostali "odszkodowanie" za postawienie słupa na ich terenie? ;)
    (to że w PRL bywały to małe pieniądze wiemy, ale *formalnie*...)
    Secundo - co jest na urzędowych mapkach?
    I tertio - jak długo ów słup tam stoi?

    Podejrzewam że quarto też by się znalazło: czy on może stać gdzie
    indziej bez problemów technicznych.
    Żeby-jasność-była: ja nijak nie zobowiazuję się do odpowiedzi.
    Piszę Ci że bez tych danych mało pradopodobne jest żeby komuś
    chciało się wróżyć z fusów - NTG :) (znaczy wróżenie jest NTG).

    > Pozdrawiam

    ...wzajemnie :) - Gotfryd