    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Slub
    Date: Tue, 27 Jul 2004 13:49:40 +0200

    Użytkownik "XX" <X...@i...net.pl> napisał w wiadomości
    news:ce3roi$87p$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości
    > kościelny

    > No i wlasnie o to mi chodzi dokladnie o ten watek. Nie mowie o Konkordacie
    > tylko o slubie oddzielnym cywilnym i koscielnym. Wynika z tego taka
    sytuacja
    > ze moge miec koscielny z jedna kobieta a cywilny z inna. Heh zaraz zaraz
    > przeciez tak jest w przypadku rozwodu ze jesli ktos chce sie z kims innym
    > zwiazac to moze tylko na drodze cywilnej bo koscielny ma juz z inna osoba.
    > No i chyba sam sobie odpowiedzialem na to pytanie

    No to znalazłem w Konkordacie Art. 10.1.:

    Od chwili zawarcia małżeństwo kanoniczne wywiera takie skutki, jakie pociąga
    za sobą zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem polskim, jeżeli:
    (1) między nupturientami nie istnieją przeszkody wynikające z prawa
    polskiego,
    (2) złożą oni przy zawieraniu małżeństwa zgodne oświadczenie woli dotyczące
    wywarcia takich skutków i
    (3) zawarcie małżeństwa zostało wpisane w aktach stanu cywilnego na wniosek
    przekazany urzędowi stanu cywilnego w terminie pięciu dni od zawarcia
    małżeństwa; termin ten ulega przedłużeniu, jeżeli nie został dotrzymany z
    powodu siły wyższej, do czasu ustania tej przyczyny.

    No i mam kłopot z wykładnią.

    Niby małżeństwo kanoniczne wywiera zawsze skutki zgodnie z prawem polskim, a
    więc powodowało by bigamię. No ale niby z zacytowanego tekstu (jest tylko 1
    art. tego dotyczący, który zacytowałem nie w całości, ale dalej nic
    istotnego dla naszych rozważań nie ma) wynika, że nie wywołuje on tych
    skutków gdy istnieją przeszkody wynikające z prawa polskiego. Bigamia była
    by taką przeszkodą. Ale z kolei nupturienci musieli by o tym poinformować
    księdza, a ten takiego ślubu ważnie udzielić wówczas nie może. Jeśli nie
    poinformują, to wówczas siad zgodnie z pkt. 3 wyśle dokumenty do USC, ale
    wówczas ziści się ten warunek i małżeństwo wywoła skutki cywilne.

    Wydaje mi się, że nie da się. Albo ksiądz ważnie przy ślubie asystować nie
    będzie, albo będzie bigamia.