    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Skanowanie portów
    Date: Mon, 4 Feb 2002 21:59:18 +0100

    On Mon, 4 Feb 2002, Dariusz wrote:
    [...]
    >+ Po wydarzeniach z 11 wrzesnia wdrozono technologie umozliwiajaca
    >+ namierzenie kazdego autora.
    *******
    Jakby kto pytał to podobno wdrożono technologie szukania
    egzemplarzy pilniejszych niż "każdy autor". Z użyciem przed-
    miotów o rozmiarach kilometrowych (tzw. lotniskowce) do
    milimetrowych (tzw. kulki). Chwilowo nie są do końca
    skuteczne, AFAIK. To tak na wypadek używania słowa "każdy".
    [...czyjes...]
    >+ > Chyba zapominasz ze np. taki Linux oparty jest o licencje GPL.
    [...]
    >+ Jak doskonale sobie zdajesz sprawe, te wylaczenia obowiazuja o ile
    >+ lokalne prawo je dopuszcza.

    Absolutna prawda.

    >+ I naprawde z tego nie wynika, ze osoba poszkodowana przez produkt z
    >+ licencja GPL w Polsce,
    >+ nie moze dochodzic roszczen odszkodowawczych od autora dystrybucji,

    Absolutna nieprawda.
    Z mocy prawa nie może - w odróżnieniu od butów itp. (które MUSZĄ
    spełniać pewne warunki) oprogramowanie jest w .pl TYLKO "utworem".
    Z mocy licencji nie może.
    Zresztą najlepiej wychodzą na tym firmy takie jak Microsoft:
    byłoby ciekawie jakby MUSIAŁY (z mocy prawa) odpowiadać
    za skutki bluescreenów... ;>

    [...]

    >+ To naprawde nie jest tak, ze ktos napisze wirusy, doda licencje
    >+ wylaczajaca odpowiedzialnosc i
    >+ bedzie je rozpowszechnial bez jakiejkolwiek odpowiedzialnosci.

    Hm... może... (przy "umyślnym zamiarze")

    >+ Akurat w Linuxie jest tak, ze za kazdy fragment kodu programu odpowiada
    >+ konkretna osoba, jej autor
    >+ i dosyc latwo bedzie stwierdzic, czy dolozyl, czy nie dolozyl nalezytych
    >+ staran, aby wprowadzic na rynek bezpieczny produkt.
    >+ I juz autor nie wylaczy swojej odpowiedzialnosci za szkody, jezeli tylko
    >+ wprowadzil do obrotu wadliwy produkt.

    To twoje zdanie.
    A można dochodzić tej odpowiedzialności tak samo, jak za obrazek
    który po opinii znajomych przestał nam się podobać.
    To jest "dzieło sztuki" :> i już.

    [...]
    >+ Kolejny raz nadinterpretujesz stan faktyczny.
    >+ Porty sa przydzielone w protokole tcp niezaleznie od tego czy cos chcesz
    >+ czy nie chcesz udostepniac.
    >+ Porty sa standardowo otwarte, chyba ze je zamkniesz.

    N.C.

    [...]
    >+ > Jesli ktos je udostepnil w miejscu gdzie kazdy moze je sciagnac, nie
    >+ > powinien miec do nikogo pretensji ze sobie z zasobow jego komputera ktos
    >+ > skorzystal.
    >+ Bzdura.
    >+ To po raz setny:
    >+ "
    >+ Art. 267.
    >+
    >+ § 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie przeznaczoną,
    >+
    >+ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >+ Czyli to ty musisz dowodzic, ze uzyskana informacja byla dla ciebie
    >+ przeznaczona.

    IMHO wystarczy wykazać (na przykład) że "dla wszystkich".
    Nie musi być imiennie dla mnie.
    Brak oznak zamknięcia *w miejscu publicznym* a takim
    jest Internet jest dość jednoznaczny: proszę pooglądać.

    [...]
    >+ § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą, podlega
    >+ karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    ZABIERA. I *ruchomą*. Zbiory danych podpadają ? ;)

    [...]
    >+ A na jakiej podstawie uwazasz, ze nie naruszasz Art. 267, skoro jak sam
    >+ twierdzisz,
    >+ wlasciciel serwera nie upublicznil zgromadzonych na nim materialow przez
    >+ wpisanie adresu do wyszukiwarki internetowej ?

    Dlatego, że wyszukiwarki nie są ŻADNYM wyróżnikiem "upubliczniania".
    Być może są "jednym z".
    A podstawowym jest "wystawienie na widok publiczny".

    Proste pytanie przez negację: czy osoba wystawiająca
    propagandowe materiały faszystowskie i NIE wpisująca
    się do żadnej wyszukiwarki MOŻE czy NIE MOŻE zostać
    "pociagnięta" ?
    Przypominam że w .pl *wolno* "posiadać" ale nie wolno
    "rozpowrzechniać". Jeśli "posiadanie na serwerze" NIE
    JEST zamiarem rozpowszechniania...

    >+ Czy to nie jest doststeczny dowod na to, ze zgromadzone materialy
    >+ niekoniecznie sa przeznaczone dla kazdego ?

    Jak wyżej. I zastosować do kolejnych kontrargumentów.

    [...]
    >+ Dokladnie tak twierdza wlamywacze.
    >+ "po co wy zakladacie tyle zabezpieczen, skoro ja i tak je obejde, a
    >+ jedynie strace czas"

    ??? O jakich zabezpieczeniach mowa ?? Zdaje się zostało
    ustalone że *exploit* to *jest* droga do przestęstwa ?

    [...]
    >+ > Albo na www.wp.pl / www.onet.pl / www.google.pl czy tez www.tx.pl ?
    >+ > Czlowieku, zejdz na ziemie.
    >+ > Gdzie jest napisane ze wolno Tobie wejsc na strony tych serwerow ?
    >+ Serwer sie ze mna kontaktuje i odpisuje ze mam zgode.

    Tylko ty NAJPIERW skanujesz jego port, żeby się o tym dowiedzieć.
    Proszę, nie gadaj że "80" jest inny niz wszystkie pozostałe; jak
    dla mnie to zaczynam kontakty od anonymous ftp, taki dinozaurus ;)
    i NIE widzę w czym HTTP byłoby lepsze (do "zaczynania kontaktu").
    Dość często dostaję autoryzację i zasady postępowania.

    [...]
    >+ Inne zasady sa wadliwe, co dokladnie pokazaly wirusy internetowe,
    >+ atakujace dziesiatki tysiecy zabezpieczonych serwerow na swiecie.
    >+
    >+ Zatem zasada bezpieczenstwa Internetu No.1
    >+ Chcesz bezpieczenstwa w 100% to nie korzystaj z internetu.

    Tak jest. BTW: Certyfikat bezpieczeństwa dla Windows NT: "system
    spełnia wymagania poziomy B2 pod warunkiem że nie jest
    podłączony do żadnej sieci komputerowej".

    [...]
    >+ > ; To prawo ma chronic wlasnosc a nie dzialania.
    ********

    Zdaje się że o kradzieży nie było mowy ?
    [...]
    >+ Niekoniecznie.
    >+ Jezeli autor driwera do monitora , na licencji GPL nie dolaczy ostrzezen
    >+ o wadach, bledach, zagrozeniach
    >+ i po zainstalowaniu driwera spali mi sie monitor, to go zadne licencje
    >+ GPL i inne wylaczenia nie ochronia
    >+ i beda go scigal po calym swiecie az mi odkupi nowy monitor.

    Grtuluję. Przypominam że w US za upieczenie własnego kota
    we własnej mikrofalówce dostaje się odszkodowanie.
    W Europie idzie się siedzieć (za znęcanie nad zwierzętami).
    To drobiazg - wymaga się logiki od ludzi lub nie.

    >+ Szkoda jest szkoda i nie mozna dopuscic, aby ktokolwiek, tylko z tego
    >+ powodu ze doda tekst licencji GPL, unikal wszelkiej odpowiedzialnosci za
    >+ szkody.

    Prszykro mi, ale Microsoft w .pl skutecznie unika - i to nie
    za pomocą licencji GPL.

    >+ To moze producenci samochodow tez dodadza klauzule w umowie, ze samochod
    >+ zostal wyprodukowany w oparciu
    >+ o licencje GPL i za szkody, wady fabryczne nie odpowiadaja ?

    Tłumaczyłem - mi się tez nie podoba, że na buty JEST ochrona
    konsumenta, a na programy, obrazki i rzeźby NIE MA.

    >+ Standard i stan wiedzy na swiecie jest taki, ze ten kto chce pisac
    >+ programy i je wprowadzac na rynek, [...] musi zapewnic, ze

    W Chinach (1/3 ludzi ?), Indiach (ponad miliard), Europie
    (tak coś koło tego, do tego technologicznie rozwinięta) czy
    jakieś inne miejsca miałeś na Ziemi ? ;>

    [...]
    >+ Chyba ze konsumenci zgodza sie brac udzial w eksperymencie.

    ...z mocy prawa, na przykład.

    >+ Jacek
    >+
    >+ over
    >+ KONIEC DYSKUSJI

    Jeśli chodzi o to, że zakładam z powrotem kill na FUT do
    pl.test o pomysłodawców takich posunięc - to tak.

    Pozdrowienia, Gotfryd