    From: "Kalik" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sąd Pracy - co zrobic z wyrokiem
    Date: Wed, 10 Mar 2004 19:56:19 +0100

    > Witajcie,
    > Jutro być może zakończy się rozprawa w Sądzie Pracy i być może pracodawca
    > dostanie wyrok z rygorem natychmiastowej wykonalności, chodzi o wypłacenie
    > mi (pracownikowi) zaległego wynagrodzenia.W gre wchodzi dosc duza suma,
    wiec
    > jest to dla mnie dosc wazne.
    > I teraz co mam zrobić z tym wyrokiem? Czy mam od razu iść z tym do
    komornika
    > czy też do księgowej z firmy lub też czekać ze sami wypłacą mi te
    pieniądze?
> [...]

    Rygor taki oznacza, że mimo to iż wyrok jest nieprawomocny (stronom
    przysługuje od niego środek odwoławczy - apelacja) jest wykonalny.
    W praktyce oznacza to, że będziesz mogła jeszcze w tym samym dniu, w kórym
    ogłoszono wyrok wystąpić do sądu o wydanie odpisu wyroku z klauzulą
    wykonalności. Odpis taki z klauzulą jest tytułem wykonawczym, z którym
    możesz pójść do komornika w razie, gdyby pracodawca nie zapłacił ci
    wynagrodzenia. Pracodawca będzie musiał zapłacić ci zasądzoną kwotę bez
    zbędnej zwłoki, po ogłoszeniu wyroku. Dobre obyczaje nakazują, aby zrobić to
    najpóźniej w ciągu tygodnia. Zresztą wcześniej i tak nie uda ci się uzysakć
    odpisu z klauzulą i wszcząć egzekucji. Na drugi dzień po ogłoszeniu wyroku
    radzę ci zadzwonić do firmy i umówić się na wypłatę (kasa, dotychczasowe
    konto). Jeżeli będą cię zbywać, nie miej skrupułów i uruchamiaj egzekucję.
    Kiedy dostaniesz już pieniądze, pamietaj, że w razie zaskarżenia wyroku
    przez przeciwnika i twojej przegarnej w sądzie wyższej instancji, będziesz
    musiała zwrócić pieniądze. Egzekwując na podstawie nieprawomocnego tytułu
    musisz luczyć się z obowiązkiem zwrotu i nie możesz tłumaczyć się, że
    zużyłaś pieniądze tak, że nie jesteś już wzbogacona (tak Sąd Najwyższy).

    P.S. Napisz koniecznie jaki będzie jutro wyrok!