    From: "DarekS" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rozwiazanie umowy o prace
    Date: Mon, 17 Jun 2002 13:19:56 +0200
    Sender: d...@p...onet.pl@195.117.149.125

    > Czyli IMO tak naprawdę w związku ze zmianą profilu następuje likwidacja
    > stanowiska "przedszkolanka" i powstanie nowego
    "przedszkolanka-germanistka"
    > (czy też księgowa, na księgowa germanistka itp)...

    To jest sprawa dyskusyjna - kierowniczka pewnie będzie ratować sie
    udowadnianiem, że znajomość niemieckiego była wymagana ale pracownik nie
    podwyższał swich kwalifikacji w trakcie trwania umowy itp... Jeśli tak nie
    było to masz rację i odprawa jest coraz bliżej - zmiany organizacyjne i
    związana z tym likwidacja stanowiska w jego obecnym zakresie obowiązków.

    > porozumieniem
    >
    > W porozumieniu można zawrzeć dowolne warunki pożegnania (mogą być o wiele
    > lepsze niż wypowiedzenia), ale standardowo, w tej sytuacji jest gorsze.
    > 1. Dłużej czeka na zasiłek dla bezrobotnych

    przez pierwsze 3 miesiące nie przysługuje i wypłaca się tylko przez 3 mies.

    > 2. Nie przysługują 2 dni zwolnienia na poszukiwanie pracy.
    > 3. Nie przysługuje "odprawa".

    Tego nie jestem pewien, bo zdaje się, że nie sposób rozwiązania umowy o
    pracę ma znaczenie, tylko przyczyny i inicjatorem porozumienia powinien być
    zakłąd pracy

    > IMO rozsądna propozycja jest taka, żeby pracodawca wypłacił odprawę
    (trochę
    > na tym traci, bo musiało by to być na zasadzie premii, czyli odliczone
    > zostaną ZUSy, których od "prawdziwej" odprawy się nie odlicza), udzieli 2
    > dni zwolnienia (płatnego) na poszukiwanie pracy i termin taki jak przy
    > wypowiedzeniu (czyli do końca następnego miesiąca

    albo 3 mies.

    >, po miesiącu w którym
    > porozumienie zostaje podpisane).

    A czym takie porozumienie różni się od wypowiedzenia???

    > Jeżeli pracodawca nie zgodzi się na takie porozumienie, wypowiedzenie
    > uzasadni zmianą wymagań na stanowisku i nie wypłaci odprawy to IMO trzeba
    > udać się do sądu pracy o uznanie wypowiedzenia za nieważne (pouczenie o
    > prawie odwołania się musi być na świadectwie pracy).

    Jeśli takiego pouczenia nie ma to odwoływać się może przez 3 lata inaczej w
    terminie podanym w pouczeniu. Termin ten jednak nie ma znaczenie przy
    ubieganiu się o odprawę.

    > _IMO_ albo porozumienie stron na jej warunkach, albo wypowiedzenie i sąd
    > pracy. Ale wszystko IMVHO i koniecznie skontaktujcie się z PIP. Podstawowe
    > pytanie w tej sytuacji, to czy zmiana wymagań na danym stanowisku może być
    > przyczyną zwonienia pracownika (bez uprzedniego zaproponowania mu szkoleń
    > kursów).

    I tu się z Tobą zgadzam - podstawa to skontaktować się z PIP i przedstawić
    całą sytuację

    Darek